Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Sarana Promosi Screamous Clothing

Tubagus Andriansyah, Satya Indra Karsa

Abstract


Abstract.  The large number of social media users cultivate a new interest of promoting through social media. Promotion excellence through Instagram is widespread because Instagram uses online and connected facilities everywhere. This study aims to describe promotional strategies undertaken by Screamous Clothing through Instagram. This research is focused on Instagram as a social network that is widely used by the community to conduct online business especially in Indonesia. Promotion plays an important role for the survival of the company, in addition to quality products, competitive prices, easily accessible distribution channels, promotion is also an element to note. The selection of the right promotion, efficient and effective is the key to the promotion activities of a company. The data used in this study is a case study, used to describe the promotional activities of the company Screamous Clothing. Promotions made in Screamous Clothing is advertising, sales promotion through Instagram media. Sales promotion by informing through the media to provide info that is happening in Screamous Clothing like, discount, buy1 get 1 in every event made Screamous Clothing.

Keywords: Promotion, Media Utilization, Social Media, Instagram

 

Abstrak. Banyaknya pengguna media sosial menumbuhkan kepentingan baru yaitu berpromosi melalui media sosial. Keunggulan promosi melalui Instagram adalah cakupannya luas karena Instagram menggunakan fasilitas online dan terhubung dimanapun. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi promosi yang dilakukan oleh Screamous Clothing melalui Instagram. Penelitian ini difokuskan pada Instagram sebagai jejaring sosial yang banyak digunakan oleh masyarakat untuk melakukan bisnis online, khususnya di Indonesia. Promosi memegang peranan penting demi kelangsungan hidup perusahaan, selain produk yang berkualitas, harga yang bersaing, saluran distribusi yang mudah dijangkau, promosi juga merupakan unsur yang perlu diperhatikan. Pemilihan promosi yang tepat, efisien dan efektif merupakan kunci pokok kegiatan promosi suatu perusahaan. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kasus, digunakan untuk menggambarkan kegiatan promosi yang dilakukan perusahaan Screamous Clothing. Promosi yang dilakukan di Screamous Clothing adalah periklanan, promosi penjualan melalui media Instagram. Promosi penjualan dengan menginformasikan melalui media tersebut memberikan info yang sedang terjadi di Screamous Clothing seperti, diskon, buy 1 get 1 di setiap event yang dibuat Screamous Clothing.

 Kata Kunci : Promosi, Pemanfataan Media, Media Sosial, Instagram


Keywords


Promosi, Pemanfataan Media, Media Sosial, Instagram

Full Text:

PDF

References


Buku

Cutlip, Scott M. Allen H,. Center, Glen M. Broom. 2005. Effective Public Relations. Edisi 8. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.

Kotler, Philip, Hermawan Kartajaya, Hooi Den Huan, dan Sandra Liu. 2003. Rethinking Marketing: Sustainable Marketing Enterprise In Asia: Text an Cases. Singapore: Pearson Education Asia Pty Ltd.

Kotler, Phillip. 2003. Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Kontrol. Jakarta: PT. Prehallindo.

Kotler, Philip and Gary Armstrong. 1996. Principles Of Marketing, Seventh. Edition International Editrion. New. Jersey: Prentice Hall, Inc., Englewood Cliffs.

Sistaningrum, Widiyaningtyas. 2002. Manajemen Penjualan Produk. Yogyakarta: Kanisius

Suryani, Tatik. 2013. Perilaku Konsumen di Era Internet. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tjiptono, Fandy. 2001. Strategi Pemasaran. Edisi Pertama. Yogyakarta: Andi Offset.

Wells, William, Jhon Burnett, Sandra Moriarty. 2003. Advertising, Principles and. Practice. Sixth Edition. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Yin, Robert K. 2003. Studi Kasus: Desain & Metode. Penerjemah: M. Djauzi Mudjakir, Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Zarrela, Dan. 2010. The Social Media Marketing Book. USA: Oreilly Media.

Internet

Trusov, et al. 2009. Effects of Word-of-Mouth Versus Traditional Marketing: Findings from an Internet Social Networking Site. Journal Of Marketing.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9536

Flag Counter   Â