Permainan Roleplayer di Media Sosial Twitter

Vyni Vernika, Nurhastuti Nurhastuti

Abstract


Abstract. In social media Twitter, there is a community called roleplayer. Roleplayer is taken from the basic word roleplay which means role play. So, these roleplayer play role in social media Twitter. The role used is the role of a character, either an original character, such as an artist,or a fictional caracter in a movie or book. The method used in this research is case study method. Using interviews. The number of speakers is three persons, where the resource person is a member of the same agency. In analyzing, ised triangulation technique data to check the validity of data. The purpose of this research is to know the social interaction of the roleplayer, the emotional bond of the roleplayer, and the roleplayer motivation. Based on the result of research, it can be concluded that the roleplayer interact well in social media Twitter using the features mention and direct message. Roleplayer usesimagination or plot and regular chats to interact. The emotional ties of the roleplayers are quite good  because the roleplayer interacts with their friends like a real world friend. In playing roleplayer, the resource person wants to find new experiences and friends that make it as a motivation in playing roleplayer.

Keyword: Twitter, Roleplayer, Social Media

Abstrak.  Dalam media sosial Twitter, terdapat komunitas bermama roleplayer. Roleplayer ini diambil dari kata dasar roleplay yang artinya bermian peran. Jadi, para roleplayer ini bermain peran di media sosial Twitter. Peran yang digunakan adalah peran tokoh, baik tokoh asli, seperti artis, ataupun tokoh fiksi dari dalam film atau buku. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode studi kasus. Menggunakan wawancara. Jumlah narasumber adalah tiga orang, dimana narasumber adalah anggota dari agensi yang sama. Dalam menganalisis, digunakan teknik triangulasi data untuk mengecek kevalidan data. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui interaksi sosial para roleplayer, ikatan emosi para roleplayer dan motivasi roleplayer. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa para roleplayer berinteraksi dengan baik di media sosial Twitter menggunakan fitur mention dan direct message. Roleplayer menggunakan imajinasi atau plot dengan chatting biasa untuk berinteraksi. Ikatan emosi para roleplayer cukup baik karena para roleplayer berinteraksi dengan teman-temannya seperti teman di dunia nyata. Dalam bermain roleplayer, narasumber ingin mencari pengalaman baru dan teman yang menjadikan itu sebuah motivasi dalam bermain roleplayer.

Kata kunci: Twitter, Roleplayer, Sosial media.


Keywords


Twitter, Roleplayer, Sosial media.

Full Text:

PDF

References


Ali, Mohamad dan Ansori, Mohamad. 2004. Psikologi Remaja. Jakarta: Bumi Aksara

Alyusi, Shiefti Dyah. 2016. Media Sosial: Interaksi, Identitas, dan Media Sosial. Jakarta: Prenamedia Group

Cangara, Hafied. 2005. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sobur, Alex. 2014. Ensiklopledia Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekartana Media

Zulkarnain, Wildan. 2013. Dinamika Kelompok: latihan kepemimpinan. Jakarta: Bumi Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9084

Flag Counter   Â