Program Siaran Radio Sindo Trijaya 91.3 Bandung FM dalam Mempertahankan Sebuah Positioning Radio sebagai Radio Berita

Nanung Indrawan, Dede Lilis C

Abstract


To face a new problem has appeared that competes to the intensecompetition to get attention of listeners. needs a powerful communication marketing strategies in order to survive in this modern industries and the products can be recognized and get the position in the heart of listeners. Based on the problems above, the authormade a research entitled “Program Siaran Radio Sindo Trijaya 91,3FM Bandung Dalam Mempertahankan Positioning Radio Sebagai Radio Beritaâ€. The purpose of this research was to determine the Sindo Trijaya radio programs inpreserve of radio positioning with analyzing problems using SOSTAC analytical techniques (Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Action and Control). The result of this research is that the situation created by Sindo radio Trijaya create a qualified human resources, formed anew team, create segmentation, utilize media group, references to radio progress, knowing the market situation and know the competitors. Then, the goal created by Sindo Trijaya radio programs through lifting the vision and mission, and has target both internally and externally. The Strategythat carried out by SindoTrijaya broadcast programs is applying the concept of Accuracy, Balance, Clarity and The First,  deciding on a plan, forming a superior human resources, company organizing and packaging of news content. Then, tactics usedby Sindo Trijaya radio programs through determining promotion messages and determine a media of promotion. Actions taken Sindo Trijaya radio programs through the steps to run the program according to the vision and mission, make the program interesting and qualified human resource development in order, and then added by the advantage of technological developments. Control used bySindo Trijaya broadcast program through briefing and evaluation, and the target has been achieved is making the program broadcast a special and temporary constraints in the production process that often happens is that technical constraints.

 

Untuk menghadapi masalah persaingan yang ketat antar radio dalam memperebutkan hati pendengar dibutuhkan suatu strategi komunikasi pemasaran yang kuat agar tetap bertahan  diindustri modern ini dan produk-produknya dapat dikenal dan mendapatkan posisi dihati pendengar. Berdasarkan masalah diatas, penulis melakukan penelitian yang berjudul “Program Siaran Radio Sindo Trijaya 91,3 FM Bandung Dalam Mempertahankan Positioning Radio Sebagai Radio Beritaâ€. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui program siaran radio Sindo Trijaya dalam mepertahankan positioning radio dengan menganilisis masalah menggunakan teknik analisis SOSTAC (Situasi, Tujuan, Strategi, Taktik, Tindakan  dan Kontrol). Hasil penilitian ini menunjukan radio Sindo Trijaya menciptakan SDM yang berkualitas, membentuk tim news, menciptakan segmentasi, memanfaakan media grup, rujukan kemajuan radio, mengetahui situasi pasar dan mengetahui pesaing. Lalu, melalui program siaran, radio Sindo Trijaya dapat mengangkat visi dan misi perusahaan dan memiliki target secara internal dan eksternal. Strategi yang dilakukan program siaran Sindo Trijaya yiatu menerapkan konsep Accuracy, Balance, Clarity dan Duluan, memutuskan rencana, membentuk SDM yang unggul, pengorgansasian perusahaan dan pengemasan konten berita. Kemudian, Taktik yang dilakukan program siaran radio Sindo Trijaya yaitu menentukan pesan promosi dan  menentukan sarana promosi. Tindakan yang dilakukan program siaran radio Sindo Trijaya melalui langkah menjalankan program sesuai visi dan misi, membuat program yang menarik dan peningkatan SDM agar berkualitas, lalu memanfaatkan perkembangan teknologi. Kontrol yang dilakukan program siaran Sindo Trijaya melalui briefing dan evaluasi.


Keywords


Radio, Positioning, SOSTAC Analysis

References


Ilham, Prisgunanto. 2006, Komunikasi Pemasaran : Strategi dan Taktik. Bogor : Ghalia Indonesia

Kotler & Armstrong. 2001. Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta . Erlangga.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6146

Flag Counter   Â