Rebranding CUPS Coffee Shop menjadi CUPS Coffee & Kitchen

Fajar E. Juniansah, Zulfebriges Zulfebriges

Abstract


Abstract. CUPS Coffee & Kitchen is one of the cafés which is currently competing with another cafés in Bandung City. However, CUPS also had to undergo a name change, overhaul, and also new adjustments in the terms of market segmentation as well as the concept that carried the CUPS’ image. According to that condition, rebranding is a way to regain the market or foodies to reintroduce the new image of CUPS to the community. The aims of this research are: (1) Why does CUPS Coffee Shop change the name of its place, concepts and segmentation of its market? (2) How does the process of rebranding CUPS Coffee & Kitchen? (3) What are the obstacles that encountered and the solutions used to overcome the obstacles? Methodology which is used in this study is a qualitative based research by using a case study approach. Moreover, the data collections of this research are based on literature reviews, in-depth interview with the General Manager, Marketing Manager and also Human Resources Manager of the CUPS Coffee & Kitchen. To conclude, the findings of this study indicate that the modification of CUPS’ management team is an appropriate decision in order to maintain the existence of CUPS’ image. So the rebranding decision is applied to its café. After passing some rebranding processes and several constraints, then also comes up with solutions; it appears that it is a good strategy of CUPS Coffee & Kitchen to form a new identity of CUPS for their consumers as a café of interest in Bandung.

 

Abstrak. CUPS Coffee & Kitchen adalah salah satu kafe yang tengah meramaikan persaingan kafe di Kota Bandung. Namun dalam perjalanannya, CUPS pun mengalami perubahan nama dan perombakan serta penyesuaian-penyesuaian baru dalam hal segmentasi pasarnya dan juga konsep yang diusung dalam tubuh CUPS ini. Dengan segala hal yang terjadi pada tubuh CUPS tersebut, rebranding merupakan cara untuk meraih kembali pasar atau pecinta kuliner untuk mengenalkan kembali CUPS yang baru ini ditengah masyarakat. Tujuan Penelitian ini adalah : (1) Mengapa CUPS Coffee Shop melakukan perubahan nama tempat, konsep, tempat dan segmentasi pasarnya? (2) Bagaimana proses rebranding CUPS Coffee & Kitchen? (3) Bagaimana kendala yang dihadapi dan solusi yang digunakan untuk mengatasi kendala tersebut?. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan menggunakan pendekatan studi kasus. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini adalah wawancara mendalam kepada General Manager, Marketing Manager, serta Human Resources Manager dari CUPS Coffee & Kitchen dan studi kepustakaan. Hasil penelitian ini adalah adanya pergantian manajemen dari CUPS yang merasa perubahan ini sangat tepat dilakukan untuk mempertahankan eksistensi CUPS sehingga rebranding ini dilakukan. Lalu melewati beberapa proses rebranding dan beberapa kendala, sehingga didapat solusi, yang menghasilkan suatu strategi dari CUPS Coffee & Kitchen dan berujung membentuk identitas baru CUPS dihadapan konsumennya sebagai kafe yang diminati di Kota Bandung.

 


Keywords


Brand, Rebranding, CUPS Coffee & Kitchen.

References


Aaker, David. 1997. Manajemen Ekuitas Merek. Jakarta: Spektrum.

Daymon, Christine and Immy Holloway. 2008. Metode-Metode Riset Kualitatif dalam Public Relations dan Marketing Communications. Yogyakarta: PT. Bentang Pustaka.

Fahmi, Irham. 2013. Manajemen Strategi Teori dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta

Kartajaya,Hermawan, 2005, Positioning Diferensiasi Brand: Memenangkan Persaingan dengan Segitiga Positioning - Diferensiasi - Brand, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Kotler, Philip and Gary Armstrong. 2012. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 13. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip and Keller, Kevin Lane. 2006. Manajemen Pemasaran,. Jilid 1, Edisi 12. PT. Indeks Erlangga

Muzellec, Laurent, et al. 2003. Corporate Rebranding - An Exploratory Review. Irish Marketing Review, 16 (2), 31-40. Retrieved from Emerald Journal Database.

Sutisna. 2001. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Solihin, Ismail. 2012. Manajemen Strategik. Bandung: Erlangga Widyatama

Tjiptono, Fandy. 2011. Service, Quality & Satisfaction Yogyakarta: CV. Andi Offset




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4421

Flag Counter   Â