Personal Branding Bharata Danu di Media Sosial

M Lucky Firmansyah, Satya Indra Karsa

Abstract


Abstract. Bharata Danu is an illustrator from Palembang who does personal branding using social media, one of which is Instagram. Bharata Danu's productivity in making illustration drawings has entered the national to international market. In addition, Bharata Danu has also entered the underground music scene ecosystem in the city of Bandung. The purpose of this research is to find out how to form Bharata Danu's personal branding on Instagram social media, how are Bharata Danu's obstacles when doing personal branding on Instagram social media, and why Bharata Danu contributes to the underground music scene in Bandung.The method used in this research is qualitative with a case study approach. Technique data obtained from observation and interview techniques as well as literature and documentation related to the Bharata Danu. Meanwhile, for data analysis in this study using data analysis techniques Miles and Huberman with several steps, namely data, data reduction, data presentation and levers. This study uses triangulation of sources and triangulation of techniques in testing the validity of data and research results. Researchers interviewed four sources who were divided into two categories of sources including, Bharata Danu and Rizky Muhammad Akbar as key informants or primary data, and Remedy Waloni and Dimas Saputra as buyers of works and Bharata Danu fans as support informants or secondary data.The results of this study show that the personal branding formed by Bharata Danu in Instagram social media is that he wants to be known as an illustrator as well as a professional, smart, honest, humble musician. The reason why Bharata Danu chose Instagram social media to form his personal branding, is because the population of Instagram users is very large, besides that Instagram is a visual-based social media and the features on Instagram make it easy to document personal life through photos or videos. In forming his personal branding on Instagram social media, Bharata Danu carried out four steps, namely research, production, execution and evaluation. In addition, Bharata Danu's contribution to the underground music scene ecosystem in Bandung is an expression of his own art and also to increase friendship.

Keywords: Personal Branding, Social Media, Instagram, Bharata Danu, Illustrator.

Abstrak. Bharata Danu merupakan seorang ilustrator yang berasal dari Palembang yang melakukan personal branding menggunakan media sosial, salah satunya Instagram. Keproduktifan Bharata Danu dalam membuat karya gambar ilustrasi telah memasuki pasar nasional hingga internasional. Selain itu Bharata Danu juga memasuki ekosistem skena musik underground yang ada di kota Bandung. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana cara pembentukan personal branding Bharata Danu dalam media sosial Instagram, bagaimana hambatan Bharata Danu pada saat melakukan personal branding di media sosial Instagram, dan mengapa Bharata Danu berkontribusi di skena musik underground di kota Bandung. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data yang dalam penelitian ini diperoleh melalui teknik observasi dan wawancara serta kepustakaan dan dokumentasi terkait pada pihak Bharata Danu. Sedangkan untuk analisis data pada penelitian ini menggunakan teknik analisis data Miles and Huberman dengan melalui beberapa langkah yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan verifikasi. Penelitian ini menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik dalam menguji keabsahan data dan hasil penelitian. Peneliti mewawancarai empat narasumber yang dibagi menjadi dua kategori narasumber diantaranya, Bharata Danu dan Rizky Muhammad Akbar sebagai key informan atau data primer, serta Remedy Waloni dan Dimas Saputra selaku pembeli karya dan fans Bharata Danu sebagai support informan atau data sekunder. Hasil penelitian ini dapat diketahui bahwa personal branding yang dibentuk oleh Bharata Danu di dalam media sosial Instagram yaitu dirinya ingin dikenal sebagai ilustrator sekaligus musisi yang professional, cerdas, jujur, humble. Alasan yang membuat Bharata Danu memilih media sosial Instagram untuk membentuk personal brandingnya, karena populasi pengguna Instagram sangatlah banyak, selain itu Instagram media sosial yang berbasis visual dan fitur-fitur yang ada di instagram memudahkan untuk mendokumentasikan kehidupan pribadi melalui foto atau video. Dalam membentuk personal branding dirinya di media sosial Instagram, Bharata Danu melakukan empat langkah yaitu riset, produksi, eksekusi dan evaluasi. Selain itu dengan berkontribusinya Bharata Danu di dalam ekosistem skena musik underground di Bandung adalah ekspresi seni dirinya dan juga untuk menambah relasi pertemanan. 

Kata Kunci : Personal Branding, Media Sosial, Instagram, Bharata Danu, Ilustrator.


Keywords


Personal Branding, Media Sosial, Instagram, Bharata Danu, Ilustrator.

Full Text:

PDF

References


Haroen, D. (2014). Personal Branding. Gramedia Pustaka Utama.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

McQuail, D. (2011). McQuail’s Mass Communication Theory. Salemba Humanika.

Montoya, P. (2002). The Personal Branding Phenomenon. Vaughan Printing.

Montoya, P., & Vandehey, T. (2009). The Brand Called You: Create a Personal Branding that Wins Attention and Grows Your Business.

Mulyana, D. (2003). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Silih Agung Wasesa. (2018). Personal Branding CODE (1st ed.). PT. Mizan Publika.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. PT. Alfabet.

Jurnal

Andriansyah, T., & Karsa, S. I. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Sarana Promosi Screamous Clothing. 1. http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/mankom/article/view/9536/pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.25746

Flag Counter   Â