Strategi Konten Kreatif Collage Kit di Instagram

Rahadianti Nugraha, Indri Rachmawati

Abstract


Abstract. Instagram is a social media that has many benefits and is being loved by the community. Of course, with some of the benefits possessed by Instagram, one of them as an online media buying and selling makes some entrepreneurs make Instagram as a tool for buying and selling. One of the entrepreneurs who promote their products through Instagram is the Collage Kit. Collage Kit is a brand originating from the city of Bandung that sells t-shirts, long sleeves, bags and jackets. Collage Kit promotes its products through Instagram features by using content marketing that will be used in Instagram features, this is related to creative strategies that certainly have characteristics or differences so that they can attract the attention of potential consumers. The purpose of this study are (1) To find out the beginning of the formation of creative content strategies used by the Collage Kit on Instagram (2) To find out the steps of the creative strategy used by the Collage Kit on Instagram (3) To find out the obstacles faced by the Collage Kit in building creative content on Instagram. This study uses qualitative research methods with a case study approach. This research uses the theory of Content Marketing (Gunelius) and Creative Strategies (Kotler and Keller) to assist analysis. The results of this study can be seen that the creative content strategy formed by the Collage Kit is to use content that follows the trend and follows the tastes of the Collage Kit consumers by combining the characteristics of a Collage Kit that is colorful, cheerful, and playful. Creative content created by the Collage Kit aims to increase sales by using a number of steps, namely estimating creative content created, determining STP, studying behavior, looking for inspiration, creating creative content on Instagram dynamically. The forms of creative content are made based on things that are trendy, informing about Collage Kit products, collaborating with artists or celebrities, talking about consumers, games and reposting customer photos using Collage Kit products. Besides the obstacles of Collage Kit in shaping the strategy content on Instagram is that the Collage Kit has improvised materials and faclities as well as difficulties in continuing to raise the membership. Therefore Collage Kit maximizes the available materials and facilities to be more interesting and always controls and reports every development on Instagram.

Keywords: Marketing Communication, Content Marketing, Creative Strategies, Instagram.


Abstrak.Instagram merupakan salah satu media sosial yang banyak manfaatnya dan sedang digandrungi oleh masyarakat. Tentunya dengan beberapa manfaat yang dimiliki oleh Instagram salah satunya  sebagai media online jual beli membuat beberapa pengusaha menjadikan Instagram sebagai alat untuk jual beli. Salah satu pengusaha yang mempromosikan produknya melalui Instagram adalah Collage Kit. Collage Kit  adalah salah satu brand yang berasal dari Kota Bandung yang menjual t-shirt, long sleeve, tas dan jaket. Collage Kit mempromosikan produknya melalui fitur-fitur Instagram dengan menggunakan konten marketing yang akan digunakannya ke dalam fitur-fitur Instagram, hal ini berkaitan dengan strategi kreatif yang tentunya memiliki ciri khas atau perbedaan sehingga dapat menarik perhatian calon konsumen. Tujuan dari penelitian ini yaitu (1) Untuk mengetahui awal mula terbentuknya strategi konten kreatif yang digunakan oleh Collage Kit di Instagram (2) Untuk mengetahui langkah-langkah strategi kreatif yang digunakan oleh Collage Kit di Instagram (3) Untuk mengetahui kendala yang dihadapi Collage Kit dalam membangun konten kreatif di Instagram. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Penelitian ini menggunakan teori Content Marketing (Gunelius) dan Strategi Kreatif (Kotler dan Keller) untuk membantu analisis. Hasil penelitian ini dapat diketahui bahwa strategi konten kreatif yang dibentuk oleh Collage Kit adalah menggunakan konten yang mengikuti trend dan mengikuti selera konsumen Collage Kit dengan tetap menggabungkan karakteristik Collage Kit yaitu colorful, cheerful, dan playful. Konten kreatif yang dibuat oleh Collage Kit bertujuan untuk meningkatkan penjualan dengan menggunakan beberapa langkah yaitu mengira-ngira konten kreatif yang dibuat, menentukan STP, mempelajari behavior, mencari inspirasi, membuat konten kreatif di Instagram secara dinamis. Bentuk-bentuk konten kreatif yang dibuat berdasarkan hal yang sedang trendi, menginfomasikan mengenai produk Collage Kit, berkolaborasi dengan artis atau selebgram, curhatan konsumen, games dan repost foto pelanggan menggunakan produk Collage Kit. Selain itu hambatan Collage Kit dalam membentuk konten strategi di Instagram adalah Collage Kit mempunyai bahan dan sarana seadanya serta kesulitan untuk terus menaikan anggement. Maka dari itu Collage Kit memaksimalkan bahan dan sarana yang ada menjadi lebih menarik dan selalu mengontrol dan mereport setiap perkembangan di Instagram.

Kata Kunci: Komunikasi Pemasaran, Konten Marketing, Strategi Kreatif, Instagram.


Keywords


Komunikasi Pemasaran, Konten Marketing, Strategi Kreatif, Instagram / Marketing Communication, Content Marketing, Creative Strategies, Instagram.

Full Text:

PDF

References


Atmoko, Bambang Dwi. 2012. Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.

Durianto, Darmadi. 2003. Invasi Pasar Dengan Iklan Yang Efektif. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Gunelius, Susan. 2011. 30-Minute Social Media Marketing. United States (US) : McGraw-Hill Companies.

Kasali, Rhenald. 1995. Manajemen Periklanan Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: PT Pustaka Utama Grafiti.

Kotler, Philip., Kevin Lane Keller. 2017. Manajemen Pemasaran jilid 1. Klaten : PT. MACAN JAYA CEMERLANG.

Kotler, Philip, Hermawan Kartajaya & Iwan Setiawan. 2017. Marketing 4.0 New Jersey: Wiley.

Nasrullah, Rulli. 2015. Media Sosial. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasrullah, Rulli. 2017. Media Sosial. Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiono. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Penerbit Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.23432

Flag Counter   Â