Pengaruh “Social Media Marketing†di Instagram terhadap Keputusan Pembelian Produk

Ninda Nurlailly Ramadhanty, Zulfebriges Zulfebriges

Abstract


Abstract. The advent of the internet has made many changes in almost all aspects of life. This cannot influence humans in carrying out their activities. Marketing by utilizing internet media is called internet marketing or e-commerce. One of the many media or applications that can be used for e-commerce activities that continue to grow is social media. Currently social media is loved by people in various circles. Based on the theory, new media, goals, research, research, research, content, quality, involvement, and integration with other marketing platforms (Relationships between providers and recipients of messages) to the decision to purchase Adorable Projects products. The research method used is quantitative with simple linear regression analysis techniques. Research data from a questionnaire distributed to followers of the Adorable Projects Instagram account as participants. The sampling technique uses simple random sampling.

Keywords: social media marketing, new media, purchasing decisions, adorable projects.

Abstrak. Kemunculan internet telah membuat banyak perubahan di hampir segala aspek kehidupan. Hal inipun secara tidak langsung mempengaruhi manusia dalam menjalankan aktivitasnya. Pemasaran dengan memanfaatkan media internet disebut internet marketing atau electronic commerce (e-commerce). Satu dari sekian banyaknya media atau aplikasi yang bisa dimanfaatkan untuk kegiatan e-commerce yang terus berkembang yaitu media sosial. Saat ini media sosial begitu digandrungi masyarakat di berbagai kalangan. Berdasarkan teori new media tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Content Quality (Kualitas Konten), Involvement (Keterlibatan), dan Integration with other marketing platforms (Hubungan antara pemberi dan penerima pesan) terhadap keputusan pembelian produk Adorable Projects. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan teknik analisis regresi linier sederhana. Data penelitian dari angket yang disebar kepada followers akun Instagram Adorable Projects sebagai populasi. Teknik penarikan sample menggunakan simple random sampling.

Kata Kunci: social media marketing, new media, keputusan pembelian, adorable projects.


Keywords


social media marketing, new media, keputusan pembelian, adorable projects.

Full Text:

PDF

References


Kotler, P. dan G. A. diterjemahlan oleh B. S. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran (Kedua). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P. G. A. (2012). Prinsip-prinsip Pemasaran (Tigabelas). Jakarta: Erlangga.

Saputra, D. H. dkk. (2020). Digital Marketing: Komunikasi Bisnis Menjadi Lebih Mudah (A. Rikki (ed.)). Bandung: Yayasan Kita Menulis.

Wong, J. (2010). Internet Marketing for Beginners. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Saputra, D. H. dkk. (2020). Digital Marketing: Komunikasi Bisnis Menjadi Lebih Mudah (A. Rikki (ed.)). Bandung: Yayasan Kita Menulis.

Alves, H., Fernandes, C., & Raposo, M. (2016). Social Media Marketing: A Literature Review and Implications. Psychology and Marketing, 33(12), 1029–1038. https://doi.org/10.1002/mar.20936

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial & Ilmu Politik Diterbitkan Oleh Fakultas Ilmu Sosial & Politik, Universitas Tulungagung, 9(1), 140–157. http://www.jurnal-unita.org/index.php/publiciana/article/download/79/73

ElAydi, H. O. (2018). The Effect of Social Media Marketing on Brand Awareness through Facebook: An Individual-Based Perspective of Mobile Services Sector in Egypt. OALib, 05(10), 1–5. https://doi.org/10.4236/oalib.1104977

Maria, Siti; Pusriadi, T. (2019). The Effect of Social Media Marketing Word of Mouth and Effectiveness of Advertising on Brand Awareness and Intention to Buy. Jurnal Manajemen Indonesia, 19 (2), 107–122.

Musay, F. (2013). Pengaruh Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Konsumen Kfc Kawi Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 3(2), 74236.

Nathalia, H. B., & Irwansyah, I. (2018). Aplikasi Transportasi Online GO-JEK Bentuk dari Konstruksi Sosial Teknologi dalam Media Baru. Mediator: Jurnal Komunikasi, 11(2), 227–235. https://doi.org/10.29313/mediator.v11i2.3737

Neti, S. (2015). Social Media and Its Role in Marketing. Business and Economics Journal, 07(01). https://doi.org/10.4172/2151-6219.1000203

Pradiptarini, C. (2011). Social Media Marketing: Measuring Its Effectiveness and Identifying the Target Market. Journal of Undergraduate Research , 14, 1–11.

Walid. (2018). Penggunaan Instagram Sebagai Social Media Marketing Dalam Membangun Brand Awareness Platbm1912 Di Kota Pekanbaru. Jom Fisip, 5(1), 1–10.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.23393

Flag Counter   Â