Strategi Branding Rabbani dalam Mempertahankan Brand Loyalty

Willy Pradana Dwi Asta

Abstract


Abstract. Rabbani is one of the first and largest instant hijab companies in Indonesia by releasing its flagship product in the form of instant veils and other products that have also been developed. Retaining old customers is harder than acquiring new customers. Therefore, Rabbani as a Muslim fashion brand that can be said earlier present in the community has a branding strategy in which aims to maintain brand loyalty or customer loyalty in order not to move to another brand or leave the brand Rabbani.The main purpose of this research is to know how Rabbani branding strategy in maintaining brand loyalty. The derivative of the goal is to know Brand Positioning, Brand Identity, Brand Personality, and Brand Comunication Rabbani in maintaining Brand Loyalty.This research uses qualitative method with research approach used in this research is Case Study Approach. Subjects in this study are the people who will be used as a source in collecting data about Branding Rabbani Strategy in Maintaining Brand loyalty.The results of this study indicate that the branding strategy of Rabbani as an effort to maintain brand loyalty through brand positioning, Rabbani positioned its brand as one stop shopping Muslim, always put quality, price and customer satisfaction also create and develop new and consistent trend . Brand identity, product identity Rabbani Rabbani that is in accordance with the Islamic Shari'a fashion but still be fashionable with a purpose and principles that not only focus in business but also da'wah. Brand personality Rabbani, Rabbani wants its products can also represent the character of customers who wear, polite and religious but also other characteristics that are tailored to the segmentation of Rabbani products. Brand communication, each region has different media effectiveness. Public relations activities and events are also done by involving customers to create interaction and maintain closeness with customers so that brand loyalty is maintained.

Keywords: brand strategy, brand pitioning, brand personality, brand identity, brand communication.

Abstrak. Rabbani merupakan salah satu perusahaan kerudung instan pertama dan terbesar di Indonesia dengan mengeluarkan produk andalan berupa kerudung instan dan produk lain yang juga telah dikembangkan. Mempertahankan pelanggan lama lebih sulit daripada memperoleh pelanggan yang baru. Maka dari itu, Rabbani sebagai sebuah brand busana muslim  yang bisa dikatakan lebih dulu hadir di masyarakat memiliki strategi branding yang di mana bertujuan untuk menjaga brand loyalty atau loyalitas pelanggan agar tidak pindah ke lain brand atau meninggalkan brand Rabbani. Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana strategi branding Rabbani dalam mempertahankan brand loyalty. Adapun turunan dari tujuan tersebut adalah untuk mengetahui Brand Positioning, Brand Identity, Brand Personality,dan Brand Comunication Rabbani dalam mempertahankan Brand Loyalty. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Pendekatan Studi Kasus. Subjek pada penelitian ini adalah orang-orang yang akan digunakan sebagai sumber dalam mengumpulkan data tentang Strategi Branding Rabbani dalam Mempertahankan Brand loyalty.Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi branding yang dilakukan Rabbani sebagai upaya dalam mempertahankan brand loyalty melalui di antaranya brand positioning, Rabbani memposisikan brand yang dimilikinya sebagai one stop shopping muslim, selalu mengutamakan kualitas, harga dan kepuasan pelanggan juga menciptakan dan mengembangkan trend baru  dan konsisten. Brand identity, identitas produk Rabbani Rabbani yaitu busana yang sesuai dengan syariat Islam namun tetap fashionable dengan memiliki tujuan dan prinsip yang bukan hanya fokus dalam bisnis namun juga dakwah. Brand personality Rabbani, Rabbani ingin produknya juga bisa mewakili karakter pelanggan yang memakainya, sopan dan religius namun juga karakteristik lain yang disesuaikan dengan segmentasi dari produk Rabbani. Brand communication, setiap wilayah memiliki keefektivitasan media yang berbeda-beda. Kegiatan public relations dan event juga dilakukan dengan melibatkan pelanggan agar tercipta interaksi dan menjaga kedekatan dengan pelanggan sehingga brand loyalty tetap terjaga.

Kata Kunci: Strategi branding/brand strategy, brand positioning, brand personality, brand identity, brand communication.


Keywords


Strategi branding/brand strategy, brand positioning, brand personality, brand identity, brand communication.

Full Text:

PDF

References


Agus W., Soehadi. 2005. Effective Branding. Bandung: PT. Mizan Pustaka

Crainer, S., & Dearlove, D. 2003. The Ultimate Book of Business Brands: Insights from the World’s 50 Greatest Brands. United Kingdom: Capstone.

Durianto, Darmadi, Sugiarto, dan Tony Sitinjak. 2001. Strategi Menaklukkan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Gelder, S.V. 2005. Global Brand Strategy. London: Kogan Page

Kotler, Philip. 2002. Manajemen Pemasaran. Edisi 1. Jakarta: Prenhallindo.

Schultz, D.C., & Barnes, B.E. 1999. Strategic Brand Communication Campaigns. USA: NTC Business Books




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.10163

Flag Counter   Â