Studi Deskriptif Mengenai Stres Akademik dan Coping Strategy pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UNISBA
Abstract
Abstract. The difficulties and obstacles faced by students in fulfilling their demands often make students feel depressed, resulting in the emergence of academic stress conditions at Unisba Psychology Faculty students. The results of the research of Yu Wen & Chuan Lin (2014) and Goff AM (2011) show that the negative effects of stress experienced by students can be a barrier to their academic performance. Therefore, when students experience stress, it takes effort by students to overcome these stressful conditions so that students avoid negative things caused by stressful conditions. The efforts undertaken by students to deal with stress are often referred as coping strategy. The purpose of this study was to obtain empirical data on the description of academic stress and coping strategy in Unisba Psychology Faculty students. The research method using descriptive study with a total of 131 students. The sampling technique using probability sampling. In this study, there were 2 measurement instruments used, Student-life Stress Inventory (SSI) from Gadzella (1994) and The Ways of Coping from Lazarus & Folkman (1988). The results of this study found that 67.2% of the Unisba Psychology Faculty students had high academic stress levels and 73.3% of the Unisba Psychology Faculty students were more dominant using emotion focused coping with accepting responsibility.
Keywords: Academic Stress, Coping Strategy, Student
Abstrak. Adanya kesulitan dan hambatan yang dihadapi mahasiswa dalam memenuhi tuntutan seringkali membuat mahasiswa merasa tertekan sehingga muncul kondisi stres akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi Unisba. Hasil penelitian Yu Wen & Chuan Lin (2014) dan Goff AM (2011) menunjukkan bahwa dampak negatif dari stres yang dialami mahasiswa dapat menjadi penghalang bagi performa akademik mereka. Oleh karena itu, ketika mahasiswa mengalami stres, dibutuhkan usaha yang dilakukan mahasiswa untuk mengatasi kondisi stres tersebut agar mahasiswa terhindar dari hal-hal negatif yang disebabkan oleh kondisi stres. Usaha-usaha yang diakukan mahasiswa untuk mengatasi stres sering disebut dengan coping strategy. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh data empiris mengenai gambaran stres akademik dan coping strategy pada mahasiswa Fakultas Psikologi Unisba. Metode penelitian yang digunakan adalah studi deskriptif dengan jumlah responden sebanyak 131 mahasiswa. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah probability sampling. Penelitian ini menggunakan 2 instrumen pengukuran, yaitu Student-life Stres Inventory (SSI) dari Gadzella (1994) dan The Ways of Coping dari Lazarus & Folkman (1988). Hasil dari penelitian ini menemukan bahwa sebanyak 67,2% mahasiswa Fakultas Psikologi Unisba memiliki tingkat stres akademik yang tinggi dan sebanyak 73,3% mahasiswa Fakultas Psikologi Unisba lebih dominan menggunakan coping yang berpusat pada emosi (emotion focused coping) dengan bentuk accepting responsibility.
Kata Kunci: Stres Akademik, Coping Strategy, MahasiswaKeywords
Full Text:
PDFReferences
Gadzella, B. M. 1994. Student-life Stress Inventory: Identification of and reactions to Stressors. Psychological Reports, 74, 395-402.
Gadzella, B. M., & Masten, W. G. 2005. An Analysis Of The Categories In The Student-Life Stres Inventory. American Journal of Psychological Reports, 1(1), 1-10.
Goff.A.M. 2011. Stressor, Academic Performance And Learned Resourcefullness in Baccalaureate Nursing Student. International Journal Of Nursing Education Scholarship, Vol 8, 923 – 1548
Kai-Wen, C. 2009. A study of stress sources among college students in Taiwan. Journal of Academic and Business Ethics 2: 1.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. 1984. Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer Publishing Company.
Nuriyah, A. 2017. Studi Deskriptif Mengenai Gambaran Stres Akademik Pada Mahasiswa Penderita Primary Insomnia di Upm Olahraga Fakultas Psikologi Unisba. Bandung: Universitas Islam Bandung.
Puspitha, C F. 2017. Hubungan Stres Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Tingkat Pertama Fakultas Kedokteran Universitas Lampung. e-journal Keperawatan (e-Kp) Volume 6 Nomor 1, diakses Mei 2018
Rahmawati, D. 2016. Pengaruh Self-Efficacy Terhadap Stres Akademik Pada Siswa Kelas Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) di SMP Negeri 1 Medan. Skripsi Fak. Psikologi Sumatera Utara: Retrieved from http://repository.usu.ac.id/handle/12345678 9/32182.
Suciati, W. 2018. Hubungan Adversity Quotient dan Efektivitas Coping Strategy pada Mahasiswa Psikologi 2014 Unisba. Bandung: Universitas I.
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14251
  Â