Nilai – Nilai Pendidikan Islam dalam Serial Animasi Riko The Series dan Relevansinya dengan Pendidikan Agama Islam

Tita Farida, U Saepudin

Abstract


Abstract. Riko The Series is an animated film about science, and religious science. Hoping that children love science and the Quran, Riko The Series also tucks sirah sirah, historical history that is still relevant to the storyline, scientists in the Abbasid dynasty or whatever, so it is still relevant. This study aims to find out the value of Islamic education in riko animated series The Series and its relevance to Islamic religious education. This study uses a qualitative type of research that produces descriptive data using data collection techniques through documentation to search for research-related data through film scenes from Riko The Series animated cartoons. Data analysis techniques used is content analysis is research that is an in-depth discussion of the content of a written information or printed in the mass media. The results of the research there are eleven values of Islamic education found in the animated film Riko has relevance to Islamic religious education which includes: 1) Fear only in God, admire the creation of God, believe in the Apostle relevant to the value of aqidah. 2) Beristigfar, pray, pray relevant to the value of worship. 3) Brave, patient, say greetings, forgive each other, be dutiful to parents relevant to the value of Morality. So the value of Islamic education found in the three episodes consists of 11 values, namely: fear only God, admire God's creation, believe in the Apostle, beristigfar, pray, pray, brave, patient, say greetings, forgive each other, be devoted to parents.

Keywords: Film Animation, Islamic Religious Education Values.

Abstrak. Film animasi Riko The Series ialah film berisikan tentang science, serta ilmu agama. Berharap anak menyayangi ilmu pengetahuan serta Al- Quran, Riko The Series ini pula menyelipkan sirah- sirah, sejarah- sejarah yang masih relevan dengan alur cerita, ilmuan di dinasti Abbasiyah dan yang lainnya, sehingga masih relevan. Riset ini bertujuan buat mengenali nilai- nilai pembelajaran Islam dalam serial animasi Riko The Series serta relevansinya dengan PAI. Riset ini memakai tipe riset kualitatif yang menciptakan informasi deskriptif memakai metode pengumpulan informasi lewat dokumentasi buat mencari informasi terpaut riset lewat scene film dari kartun animasi Riko The Series. Metode analisis informasi yang digunakan merupakan analisis isi( content analysis) ialah riset yang bertabiat ulasan mendalam terhadap isi sesuatu data tertulis ataupun tercetak dalam media massa. Hasil penelitan ada sebelas nilai pembelajaran Islam yang ditemui dalam film animasi Riko mempunyai relevansi dengan pembelajaran agama Islam yang meliputi: 1) Khawatir cuma kepada Allah, mengagumi ciptaan Allah, beriman kepada Rasul relevan dengan nilai aqidah. 2) Beristigfar, berdoa, sholat relevan dengan nilai ibadah. 3) Pemberani, tabah, mengucapkan salam, silih memaafkan, berbakti kepada orang tua relevan dengan nilai Akhlak. Jadi nilai nilai pendidikan Islam yang ditemukan dalam ketiga episode terdiri dari 11 nilai, yaitu : takut hanya kepada Allah, mengagumi ciptaan Allah, beriman kepada Rasul, beristigfar, berdoa, sholat, pemberani, sabar, mengucapkan salam, saling memaafkan, berbakti kepada orang tua.

Kata Kunci: Film Animasi, Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam.


Keywords


Film Animasi, Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam.

Full Text:

PDF

References


Afifudin, B. A. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Gayo, N. M. (2004). Kamus Istilah Agama Islam. Jakarta: Progress.

Hadi, A. (2007). Keutamaan Istighfar Dalam Kitab al-Azkar al-Nawawiyah. Jakarta: Fakultas Ushuluddin UIN Syarif Hidayatullah.

Khakim, A. A., & Sofiana, D. A. (2019). Pemilihan Film anak dan Kaitannya Dengan Pendidikan Karakter. Universitas Ahmad Dahlan.

Masyfu, J. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal AlMakrifat, Vol.2, No. 1 April, 58.

Najati, M. U. (2005). "Al-Qur'an Wa 'Ilmun Nafsi", diterjemahkan Oleh M.Zaka Al-Farisi, dengan judul Psikologi dalam Al-Quran: Terapi Qur'an dalam Penyembuhan Gangguan Kejiwaan. Bandung: Pustaka Setia.

Reefani, N. K. (2014). Pola Hidup dan Tidur Sehat Ala Rasulullah SAW. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Wiryoutomo, P. (2009). Hikmah Sabar. Jakarta : Qultum Media.

Yusra, R. A. (2019). Media Audio Visual dalam PEmbelajaran PAI. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 108.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30635