Manajemen Pembinaan Akhlak Siswa SD (Penelitian Survei di SD Asy-Syifa 2 Bandung)
Abstract
Abstract. Moral guidance for students is very important to be applied in educational institutions, because morality concerns the moral values of students. Therefore, moral guidance can be done by individuals or groups to improve good social relations to God Almighty, living beings, and the environment with the aim to improve the needs of students, namely the spritual aspect, academic aspect, and non-academic. SD Asy-Syifa 2 Bandung is an educational institution that pays attention to the development of potential and increases the needs of students in the spritual, academic, and non-academic aspects. The background of this study was created because of the interest of researchers on The Management of Moral Development of Elementary School Students (Survey Research at SD Asy-Syifa 2 Bandung). This journal was created to answer the method of moral coaching; (1) planning, (2) implementation, (3) evaluation.
Keywords:Â Management, Coaching, Morals
Abstrak. Pembinaan akhlak bagi siswa sangat penting untuk diterapkan di lembaga pendidikan, karena akhlak menyangkut nilai moral siswa. Oleh karena itu, pembinaan akhlak dapat dilakukan oleh perorangan atau kelompok untuk mengingkatkan hubungan sosial yang baik kepada Allah Swt., makhluk hidup, dan lingkungan dengan tujuan untuk meningkatkan kebutuhan siswa yakni aspek spritual, aspek akademik, dan non akademik. SD Asy-Syifa 2 Bandung merupakan lembaga pendidikan yang memperhatikan perkembangan potensi dan meningkatkan kebutuhan siswa dalam aspek spritual, aspek akademik, dan non akademik. Latar belakang penelitian ini dibuat karena ketertarikan peneliti mengenai Manajemen Pembinaan Akhlak Siswa SD (Penelitian Survei di SD Asy-Syifa 2 Bandung). Jurnal ini dibuat untuk menjawab manajemen pembinaan akhlak; (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) evaluasi.
Kata Kunci: Manajemen, Pembinaan, AkhlakKeywords
Full Text:
PDFReferences
Bafadhol, I. (2017). "Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam". Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. 06 No. 12, 46.
Budiyanto. (2020, 02 27). Tawuran Antar-Pelajar SD Pecah, Masing-Masing Bersenjata Celurit dan Gir. Diambil kembali dari Kompas.com: https://regional.kompas.com
Halabi, A. H. (2010). ad-daa' wa ad-dawaa'. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi'i.
Jalaludin. (2011). Psikologi Agama. Jakarta: Rajawali Pers.
Syafri. (2014). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran. Jakarta: Rajawali Pers.
Tafsir Ibnu Katsir. (2013). Kampungsunnah.org.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: KENCANA.
Astyani Riska, Halimi Agus, Saepudin Aep. (2021). Nilai-nilai
Pendidikan dari Q.S. Fushshilat Ayat 30-32 tentang Iman dan
Istiqomah terhadap Pendidikan Akidah. Jurnal Riset Pendidikan
Agama Islam, 1(1), 21-26.
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.28775