Personal Branding Mega Iskanti sebagai Spoke Person Wardah Melalui Media Sosial Instagram

Haryo Tejo Wursito, Udung Noor Rosyad

Abstract


Every individual in this world has the distinction of each, in other words has a unique individual. Every individual has the distinction of faces, characters, traits, and skills of each. In this case, some individuals consider that uniqueness is not just being a differentiator from other individuals, but also as an advantage that he has as a brand. When the world gets increasingly shifts to online trends, one must also make use this phenomenon to begin conducting personal branding not only in the real world, but also in the world of social networking. Not only brand owned by the company and its various derivatives, each person also has a brand that is referred to as a personal brand. One of the media of branding is instagram, instagram is a social media application focus features photos, videos and have seized a lot of attention online users. The purpose of this research is to know the process of Personal Branding that builted through social media instagram, Mega Iskanti’s Personal Branding want to displayed via social media instagram, and the results obtained from the Mega Iskanti’s Personal Branding builted through social media instagram. In this study, author using qualitative research method with a descriptive study approach. Data obtained directly by conducting interviews with Mega Iskanti, Wilda as the Public Relations of Wardah, and also followers of Mega Iskanti in social media instagram. In addition, data were also obtained through observation, literature study and documentation in the form of photographs.

 

Setiap individu di dunia ini memiliki perbedaan masing-masing, dalam arti kata lain setip individu itu unik. Setiap individu memiliki perbedaan wajah, karakter, sifat, dan keahliannya masing-masing. Dalam hal ini, beberapa individu menganggap bahwa keunikan tersebut tidak hanya menjadi pembeda dari individu lain saja, tetapi juga sebagai sebuah keunggulan yang dimilikinya seperti layaknya sebuah brand. . Saat dunia makin bergeser ke tren online, seseorang juga harus memanfaatkan fenomena ini dengan mulai melakukan kegiatan personal branding tidak hanya di dunia nyata, tetapi juga di dunia jejaring sosial. Brand tidak hanya dimiliki oleh perusahaan dan berbagai turunannya, setiap orang juga memiliki brand yang disebut sebagai personal brand. Salah satu media branding adalah instagram, instagram merupakan media sosial yang fitur-fiturnya memfokuskan aplikasi foto, video dan telah menyita banyak perhatian pengguna online. Tujuan penelitian ini adalah untul mengetahui proses Personal Branding yang dibangun melalui media sosial instagram,Personal Branding  Mega Iskanti yang ingin ditampilkan melalui media sosial instagram, dan hasil yang didapatkan Mega Iskanti dari Personal Branding yang dibangun melalui media sosial instagram. Dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi deskriptif. Data diperoleh langsung dengan melakukan wawancara kepada Mega Iskanti, Wilda selaku Public Relation dari wardah, dan juga followers dari Mega Iskanti di media sosial instagram. Selain itu data juga didapatkan melalui hasil observasi, studi kepustakaan serta dokumentasi berupa foto.


Keywords


Personal Branding, Media, Instagram

References


Effendy,Onong Uchjana. 2003. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Cetakan ke Sembilan belas. Bandung. PT Remaja Rosdakarya

Haroen, Dewi. 2014. Personal Branding Kunci Kesuksesan Berkiprah Di Dunia Politik. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kartajaya, Hermawan. 2004. Positioning, Diferensiasi, dan Brand. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Montoya, Peter., & ‎Tim Vandehey 2004. The Personal branding Phenomenon.

Nashville: VaughanPrinting.

_______________________________2009. The Brand Called You. New York:

McGraw Hill.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.5719

Flag Counter   Â