WORD OF MOUTH SEBAGAI SARANA PROMOSI WARUNK UPNORMAL DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL TWITTER

Farhana Bajrie, Anne Ratnasari

Abstract


Abstract. Word of mouth is the marketing attempts to trigger the consumer to promote and recommend products or services to another person. Word of mouth become the most powerful medium to communicate the product or service to the consumer. This research was made to determine how word of mouth as a promotional tool. Therefore, researcher wants to know how to generate a word of mouth by using online media Twitter. Researchers used qualitative methods with case study approach, for more accurate data researcher do the interviews with people associated with that word of mouth marketing and consumer marketing Warunk Upnormal team. From the results of research, researchers obtained results regarding the managerial aspects of conducting research and planning the contents of the message before it spread, attracting consumers with a free meal and willing to follow the Twitter account Warunk Upnormal and the use of Twitter in anticipation emphasis advertising costs, the presence of the person in charge and also the use of social media software, and supervision on Twitter. For the preparation, the content of messages distributed about the ongoing promotion, the location where Warunk Upnormal is and messages uploaded by consumers. The segmentation target is that young people who active gadgets users are happy with socializing in a place for a long time. The reason for choosing online media Twitter is because of its many users and information delivered more quickly accepted and the user can interact directly with consumers

 

Keywords: Word of Mouth, Online Media, Twitter, Consumer, Promotions

Abstrak. Word of mouth adalah usaha pemasaran yang memicu konsumen untuk mempromosikan dan merekomendasikan produk atau jasa kepada orang lain. Word of mouth menjadi media yang paling kuat dalam mengkomunikasikan produk atau jasa kepada konsumen. Penelitian ini dibuat untuk mengetahui bagaimana word of mouth sebagai sarana promosi. Oleh sebab itu, peneliti ingin mengetahui bagaimana word of mouth dengan menggunakan media online Twitter. Peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus, agar data lebih akurat dilakukan wawancara dengan orang yang berkaitan dengan word of mouth marketing yaitu tim marketing dan konsumen Warunk Upnormal. Hasil penelitian diperoleh aspek manajerial yang dilakukan berupa perencanaan isi pesan sebelum disebar, menarik konsumen dengan makan gratis dan bersedia mengikuti akun Twitter Warunk Upnormal serta penggunaan Twitter sebagai penekanan biaya iklan, terdapatnya penanggung jawab media sosial dan penggunaan software, serta pengawasan terhadap Twitter. Untuk hal penyusunan isi pesan mengenai promosi, lokasi keberadaan Warunk Upnormal serta pesan tweet konsumen. Segmentasi yang dituju yakni kalangan muda pengguna gadget aktif yang senang bersosialisasi. Alasan pemilihan media online Twitter yakni karena penggunanya banyak dan informasi disampaikan lebih cepat diterima dan pengguna dapat berinteraksi langsung dengan konsumen

Kata Kunci : Word of Mouth, Media Online, Twitter, Konsumen, Promosi


References


Ardianto, Elvinaro. 2010. Metodelogi Penelitian untuk Public Relations Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Simbiosa

Hasan, Ali. 2010. Marketing dari mulut ke mulut (Word of mouthMarketing). Jakarta: Buku Seru.

Hasibuan, Malayu. 2006. Manajemen Dasar, Pengertian dan Masalah. Jakarta: PT.Bumi Aksara

Irawan, Handi. 2008. Smarter Marketing Moves. Jakarta : PT. Elek Media Komputindo

Kotler, Phillip and Keller, Kevin Lane. 2012. Marketing Management 14th Edition. New Jersey Prentice Hall

Moloeng, Lexy J. 2009. Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung Persada.

Mulyana, Deddy. 2013. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya

Sernovitz, Andy. 2012. Word Of Mouth Marketing ( How Smart Companies Get People Talking). Greenleaf Book Group Press

Tjiptono. 2008. Strategi Pemasaran. Yogyakarta :ANDI

Yin, Robert, K. 2013. Studi Kasus Desain dan Metode. Jakarta : PT Raja Grafindo




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.416

Flag Counter   Â