Komunikasi Pemasaran Event UrBrand Market 2016 oleh Tenant Relations di Event Organizer Ferson. Inc

Tenri Waru, Ike Junita Triwardhani

Abstract


Abstract. The focus of this research is the marketing communications conducted by tenant relations in the effort to market Urbrand Market 2016 event.For this research, the researcher utilizes the quantitative descriptive method with qualitative data. The data was gathered through interviews, literature research and observation techniques. In this research object, the researcher gathers sample from the general population at Ferson. Inc event organizer company, especially the tenant relations division, which is a specialized division intended to market concept solely for potential clients that shall become booth tenants in the event hosted by Ferson. Inc, specifically at Urbrand Market 2016 event. Research results made by the researches has shed light on the marketing activity conducted by tenant relations at Ferson.Inc event organizer company in order to market the Urbrand Market 2016 event by introducing the image to potential clients through the 4 stages of Presentation, Customer visit/door to door, Telemarketing andCooperation System. Therefore in this research, the researcher managed to discover several weaknesses from the 4 stages conducted by relations, such as personality preparedness of each tenant relations from the presented materials and media utilized to distribute the information to intended potential clients.. And the event marketing technique in each event organizer company leaves sufficient room for improvement in order to create a myriad of marketing techniques. As result, those techniques may present an advantage in terms of presentation, telemarketing, Customer Visit/Door to Door and cooperation system that could integrate corporate demand with the client’ desired target.

 

Abstrak. Fokus penelitian ini adalah komunikasi pemasaran yang dilakukan oleh tenant relations dalam memasarkan event Urbrand Market. Metode penelitian yang peneliti gunakan adalah metode deskriptif kuantitatif dengan data kualitatif. Tujuan penelitian ini, peneliti fokuskan terhadap teknik pemasaran event yang dilakukan divisi tenant relations dalam 4 teknik yaitu Presentasi, Customer visit/door to door, Telemarketing, Sistem Kerjasama. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, studi kepustakaan dan observasi. Dalam objek penelitian ini peneliti mengambil sampel dari seluruh populasi di perusahaan event organizer Ferson. Inc yaitu divisi tenant relations yang merupakan divisi khusus untuk memasarkan konsep hanya untuk calon klien yang menjadi pengisi tenant (booth) dalam event yang diselenggarakan oleh Ferson. Inc khususnya di event Urbrand Market . Hasil penelitian yang di dapati peneliti memberikan gambaran dari hasil kegiatan pemasaran yang dilakukan tenant relations di perusahaan event organizer Ferson.Inc guna memasarkan event Urbrand Market dengan menyebarkan citra kepada calon klien melalui 4 teknik Presentasi, Customer visit/door to door, Telemarketing, dan sistem kerja sama. Sehingga dalam penelitian ini peneliti menemukan beberapa kelemahan yang didapati dari 4 tahap yang dilakukan oleh tenant relations, seperti kesiapan dari personaliti setiap tenant relations dari bahan yang akan disampaikan dan media yang di gunakan untuk menyebarkan informasi kepada target calon klien yang diinginkan. Dan Untuk teknik pemasaran event di setiap perusahaan event organizer diharapkan adanya penelitian lebih mendalam agar teknik pemasaran tersebut lebih bervariatif. Sehingga dapat menonjolkan keunggulannya dalam hal bepresentasi, telemarketing, Customer Visit/ Door to Door, dan sistem kerja sama yang dapat menyeimbangi kebutuhan perusahaan dengan target klien yang dinginkan.


Keywords


Marketing Communication, Event, Event Organizer, Tenant Relations.

References


Evelina, Lidia. 2005. Event Organizer Pameran. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.

Kotlerm, Philip. 2009. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Noor, Any. 2013. Manajemen Event. Bandung: Alfabeta

Mulyana, Deddy. 2011. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sutisna. 2002. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tim Gemini Writer. 2008. 101++ Ide Jitu Peluang Usaha. Jakarta: MeBook.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4116

Flag Counter   Â