Hubungan antara Tayangan Channel Youtube “Indonesia Lawyers Club†dengan Pemenuhan Kebutuhan Informasi Khalayak

Sandi Ariwinata, Aning Sofyan

Abstract


Abstract. Mass media today is fairly extensive, we can access it from radio, TV, smartphones and computers. Mass media has a positive or negative impact on every audience. In many social media that provide information, one of them is YouTube, which is a very popular social media medium to fulfill information needs or just looking for entertainment. One of them is information about political issues that are hot among the public at this time, of course this is very easy for the public to meet the needs for information about politics in this country. The YouTube channel 'Indonesia Lawyers Club' is one of the political discussion shows hosted by Karni Ilyas, who is a senior journalist who has grown up in journalism, and the program he delivers is quite popular with the audience. The purpose of this study is to determine the relationship between broadcasting of the YouTube channel “Indonesia Lawyers Club†and the fulfillment of public information needs. The theory used in this research is the uses and gratifications from McQuail which reduces four problem identifications, namely the type of media, media content, media exposure, and social context. The method used in this research is correlational, which is a method for examining and knowing the relationship between two variables (variable X and variable Y). In this study, the respondents selected were audiences who commented on the 'Indonesia Lawyers Club' program using the Slovin formula so that the results can be concluded that there is a relationship between media types, media content, media exposure, and social context in watching the YouTube channel 'Indonesia. Lawyers Club 'with the fulfillment of such information needs.

Keyword: Mass Media, Indonesia Lawyers Club, Information Needs Fulfillment

Abstrak. Media massa pada zaman sekarang sudah terbilang sangat luas, dapat kita akses dari mulai radio, tv, smartphone dan komputer. Media massa memiliki dampak positif ataupun negatif kepada setiap khalayaknya. Dalam banyak media sosial yang menyediakan informasi salah satunya adalah youtube yang menjadi sarana media sosial yang sangat digemari untuk memenuhi kebutuhan informasi ataupun sekedar mencari hiburan. Salah satunya informasi mengenai isu politik yang hangat dikalangan masyarakat saat ini, tentunya hal ini sangat memudahkan khalayak dalam memenuhi kebutuhan informasi tetntang per-politikan di negeri ini. Tayangan channel youtube ‘Indonesia Lawyers Club’ merupakan salah satu tayangan diskusi politik yang dibawakan oleh Karni Ilyas yang merupakan salah satu wartawan senior yang sudah besar namnya dalam jurnalistik, dan acara yang dibawakannya cukup digemari oleh khalayak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengeahui hubungan antara tayangan channel youtube ‘Indonesia Lawyers Club’ dengan pemenuhan kebutuhan informasi khalayak. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah uses and gratifications dari McQuail yang menurunkan empat identifikasi masalah yakni jenis media, isi media, terpaan media, dan konteks sosial. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasional, yaitu metode untuk meneliti dan mengetahui hubungan diantara dua variabel (variabel X dan variabel Y). dalam penelitian ini responden yang dipilih adalah khalayak yang memberikan komentar pada tayangan ‘Indonesia Lawyers Club’ dengan menggunakan rumus slovin sehingga hasil yang dapat disimpulkan yakni adanya hubungan antara jenis media, isi media, terpaan media, dan konteks sosial dalam menonton tayangan channel youtube ‘Indonesia Lawyers Club’ dengan pemenuhan kebutuhan informasi khalayak.

Kata kunci: Media Massa, indonesia Lawyers Club, Pemenuhan Kebutuhan Informasi


Keywords


Media Massa, indonesia Lawyers Club, Pemenuhan Kebutuhan Informasi

Full Text:

PDF

References


Halik, A. (2013). Buku Daras Uin Alauddin Komunikasi Massa Universitas Islam Negeri (Uin). 6–9. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/338/1/KOMUNIKASI MASSA full.pdf

Sholihat, F. (2019). Febrianti Sholihat. Mass Communication.

Danaparamitha. (2016). Helmi akbar, Danaparamitha. Politik informasi sebagai hasil interkoneksi antara media dan politik

Nurudin. 2011. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rakhmat, Jalaluddin. 2016. Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Susilana, Rudi. Riyana, Cepi. 2009. Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.

Ardianto, Elvinaro dkk. 2014. Komunikasi Massa. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

https://www.scribd.com/doc/76635686/Studi-Bahasa-Dan-Konteks-Sosial-Tugas

Jacqueline Sanchez, Carrero. 2010. Language and literature: philology. Linguistics, mass media language and literature. Colombia: Universidad de La Sabana.

Buf, D & Stefanita, O. 2020. Uses and gratifications of Youtube: A Comparative Analysis of Users and Content Creators. Romanian Journal Of Communications and Public Relations

Sabilillah Mochamad Ismail, Maryani Anne. (2021). Hubungan Channel Youtube Sam Kolder terhadap Minat Membuat Vidio Travelling. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(1), 23-28




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30478

Flag Counter   Â