Hubungan antara Web Series "Jejak Rasa" dengan Minat Beli Konsumen

Reva Febriansyah, Aning Sofyan

Abstract


Abstract. Along with the times in Indonesia, business actors or entrepreneurs are getting more advanced and developing in promoting the goods or services they offer. Now, the development of promotions in the form of advertisements in New Media has grown, the development of promotions in the form of advertisements in new media has started many of them, namely Instagram, Twitter, and also Youtube. The development of this promotion exists because of the times that have emerged new technologies such as the internet. One of the most widely used media for business companies to promote is Youtube. And this new innovation is advertising through youtube media which is packaged in a Web Series. The company that uses the Web Series as a medium for advertising is Eiger, Eiger has created a Web series entitled "Traces of Taste" and the audience for this Web series has reached millions. This study aims to determine how much the relationship between the Web Series entitled "Jejak Rasa" and consumer purchase interest after consumers watch the web series. This research uses advertising component theory which consists of video and audio from Morrisan. This research uses correlational quantitative method, which is how to get the data by distributing questionnaires to respondents. The sampling technique used in this study was purposive sampling method. Respondents in this study were members of the Gideon nature-loving community who had watched the Web series "Jejak Rasa" on the official Youtube Eiger account. Data obtained from the results of respondents' answers through questionnaires were analyzed using the Pearson product moment correlation. Based on the results of the analysis, it was found that there is a strong relationship between the web series "Jejak Rasa" and consumer buying interest with a correlation coefficient of 0.753.

Keywords: New Media, Web Series, Buying interest

Abstrak. Seiring dengan perkembangan zaman di Indonesia para pelaku usaha atau pengusaha semakin maju dan berkembang dalam mempromosikan barang atau jasa yang mereka tawarkan. Kini, perkembangan promosi dalam bentuk iklan di New Media telah berkembang, perkembangan promosi dalam bentuk iklan di media baru sudah mulai banyak diantaranya yaitu Instagram, Twitter, dan juga Youtube. Perkembangan promosi ini ada karena perkembangan zaman yang bermunculan teknologi-teknologi baru seperti internet. Salah satu media yang paling banyak digunakan perusahaan bisnis untuk berpromosi adalah Youtube. Dan inovasi baru baru ini adalah beriklan melalui media youtube yang dikemas dalam sebuah Web Series. Perusahaan yang menggunakan Web Series sebagai media beriklan adalah Eiger, Eiger membuat sebuah Web series yang berjudul “JejakRasa†dan penonton dari Web series ini sudah mencapai jutaan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar hubungan antara Web Series berjudul “Jejak Rasa†dengan Minat beli konsumen setelah konsumen menonton web series tersebut. Penelitian ini menggunakan teori komponen Iklan yang terdiri atas video dan audio dari Morrisan. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional yang cara mendapatkan datanya dengan menyebarkan kuesioner kepada responden. Teknik penarikan sampel pada penelitian ini menggunakan metode Purposive Sampling. Responden dalam penelitian ini adalah anggota komunitas pencinta alam Gideon yang sudah menonton Web series “Jejak Rasa†pada akun resmi Youtube Eiger. Data yang diperoleh dari hasil jawaban responden melalui kuesioner dianalisa menggunakan korelasi pearson product moment. Berdasarkan hasil analisis didapati bahwa terdapat hubungan yang kuat antara web series “Jejak Rasa†dengan minat beli konsumen dengan koefisien korelasi sebesar 0,753.

Kata Kunci: New Media, Web Series, Minat beli


Keywords


New Media, Web Series, Minat beli

Full Text:

PDF

References


Kotler, & Keller. (2008). Manajemen Pemasaran edisi 13 jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Kemp, S. (2020, FEBRUARY 18). Digital 2020: Indonesia. Retrieved Maret 12, 2020, from Datareportal: https://datareportal.com/reports/digital-2020-indonesia

Lee, M., & Johnson, C. (2011). Prinsip Pokok Periklanan dalam Perspektif Global. Jakarta: Kencana.

Morrisan, A. M. (2010). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana.

Moriarty, Mitchell, & Wells, W. (2009). Advertising, Principles & Practice. New Jersey: Pearson.

Tjiptono, F. (2007). Strategi Pemasaran. Edisi Kedua. Yogyakarta: Andi.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.25605

Flag Counter   Â