Pengaruh Terpaan #dirumahaja di Instagram terhadap Sikap Mahasiswa Mengenai Covid-19.
Abstract
Abstract. Since the corona virus (COVID-19) pandemic occurred in Indonesia, many problems have started to emerge one by one in Indonesia, one of which is a positive case of the COVID-19 virus and the enactment of Social Distancing in the community. In this pandemic situation, the use of social media in daily activities tends to become more intense. Especially on Instagram social media. Lots of young people or students are taking advantage of Instagram social media to play a role in helping the government fight the spread of the COVID-19 virus. On Instagram, many information and appeals regarding the corona virus (COVID-19) are marked with the hashtag #dirumahaja. The hashtag #dirumahaja is an appeal or invitation to the community to just stay at home to help the government in Social Distancing activities in breaking the rope of the spread of the COVID-19 virus. The purpose of this research was to find out how the influence of #dirumahaja exposure on Instagram towards changes in attitudes to prevent the spread of COVID-19, among students of communication science at the Bandung Islamic University. The subjects of this study were students of communication science class 2016 Islamic University Bandung. With the number of samples specified as many as 80 people. The method used is the correlation method using a quantitative research approach with a positivistic paradigm. This study uses the Elaboration Likelihood Model (ELM) theory. The results showed that "The Influence of #dirumahaja attack on Instagram" had a significant result on Student Attitudes Regarding Covid-19.
Keywords: Social Media, Instagram, COVID-19, Student Attitudes, #dirumahaja
Abstrak. Sejak terjadi pandemi virus corona (COVID-19) di indonesia, banayak permasalahan mulai muncul satu persatu di Indonesia salah satunya adalah kasus positif terkena virus COVID-19 dan diberlakukannya Social Distancing di masyarakat. Dalam situasi pandemi ini penggunaan media sosial dalam aktivitas keseharian cenderung menjadi lebih intens. Terutama di media sosial Instagram. Banyak sekali generasi muda atau mahasiswa yang memanfaatkan media sosial Instagram untuk berperan dalam membantu pemerintah memerangi penyebaran virus COVID-19. Pada Instagram informai dan himbauan mengenai virus corona (COVID-19) banyak ditandai dengan tagar #dirumahaja. Tagar #dirumahaja merupakan himbauan atau ajakan kepada masyarkat agar tetap diam di rumah saja untuk membantu pemerintah dalam kegiatan Social Distancing dalam memutuskan tali penyebaran virus COVID-19. Tujuan dilakukannya penelitian ini yaitu mengetahui bagaimana pengaruh terpaan #dirumahaja di Intagram terhadap perubahan sikap pencegahan penyebaran COVID-19, pada mahasiswa ilmu komunikasi Univesitas Islam Bandung. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa ilmu komunikasi angkatan 2016 Univesitas Islam Bandung. Dengan jumlah sempel yang ditentukan sebanyak 80 orang. Metode yang digunakan adalah metode korelasi menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan paradigma positivistik. Penelitian ini menggunakan teori Elaboration Likelihood Model (ELM). Hasil Penelitian menunjukan bahwa “Pengaruh Terpaan #dirumahaja di Instagramâ€Â memiliki hasil yang signifikan terhadap Sikap Mahasiswa Mengenai Covid-19.
Kata Kunci: Media Sosial, Instagram, COVID-19, Sikap Mahasiswa, #dirumahaja
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agung Wasesa, Silih. (2011). Political Branding & Public Relations. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Ahmad Tanzeh. 2011. Metodologi Penelitian Praktis. Yogyakarta: Teras.
Atmoko Dwi, Bambang. 2012. Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.
Azwar, Saifuddin. 2012. Sikap Manusia Teori Dan Pengukurannya. Pustaka Pelajar : Yogyakarta
Kriyantono, Rachmat. 2006. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.
Rakhmat, Jalaludin, 2005. Psikologi Komunikasi. Remaja Rosdakarya. Bandung.
Rakhmat, Jalaluddin & Idi Subandy.2016. Metode Penelitian Komunikasi : Edisi Revisi Kedua. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Riana, Dwiza dan Hermansyah. 2017. Aplikasi Deskriptif Itu Mudah. Depok : Khalifah Mediatama.
Morissan. 2013. Teori komunikasi : individu hingga massa . Kencana : Jakarta
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.24924
  Â