Personal Branding Penyanyi Indie

Aditya Farhan, Endri Listiani

Abstract


Abstract: Basically everyone will do personal branding, both ordinary people and artists, like Dhira Bongs. Dhira Bongs is an indie singer who comes from the city of Bandung whose career age is still fairly young but has already established worldwide. This study aims to determine the beginning of the formation of Dhira Bongs personal branding in the indie music world, to find out why Dhira Bongs chose personal branding, to find out the steps of Dhira Bongs in achieving her personal branding, to find out how Dhira Bongs shows her existence in the world music. The method used in this research is a qualitative method with a case study approach. This study uses the theory of Personal Branding (Montoya) to help analysis. The results of this study can be seen that the personal branding formed by Dhira Bongs is a smart musician but still humble because, he was inspired by his idol Brian May and wanted to be a different figure from other female indie singers who tend to be more feminine. In addition, Dhira also wants to make his fans feel that Dhira is a friend to his fans. In forming his personal branding, Dhira took four steps, namely pre-research, application, second research, and evaluation. In addition, in increasing self-existence, Dhira utilized the media visit and Youtube as a promotional media.

Keywords: Personal branding, Dhira Bongs, Artists, Indie Singers


Abstrak: Pada dasarnya semua orang akan melakukan personal branding, baik orang biasa maupun artis, seperti Dhira Bongs. Dhira Bongs adalah penyanyi indie yang berasal dari kota Bandung yang usia karirnya masih terbilang muda tetapi preastasinya sudah mendunia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui awal mula terbentuknya personal branding Dhira Bongs di dunia musik indie, untuk mengetahui alasan Dhira Bongs memilih personal branding tersebut, untuk mengetahui langkah-langkah Dhira Bongs dalam mencapai personal branding dirinya, untuk mengetahui cara Dhira Bongs menunjukkan eksistensi dirinya di dunia musik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Penelitian ini menggunakan teori Personal Branding (Montoya) untuk membantu analisis. Hasil penelitian ini dapat diketahui bahwa personal branding yang di bentuk oleh Dhira Bongs adalah musisi yang pintar tapi tetap humble karena, dirinya terinpirasi oleh idolanya yaitu Brian May serta ingin menjadi sosok yang berbeda dari sosok penyanyi indie wanita lain yang cenderung lebih feminim. Selain itu, Dhira juga ingin membuat para penggemarnya merasa bahwa Dhira adalah sosok teman bagi penggemarnya. Dalam membentuk personal branding-nya, Dhira melakukan empat langkah, yaitu pra-riset, pengaplikasian, riset kedua, dan evaluasi. Selain itu, dalam meningkatkan eksistensi diri, Dhira memanfaat media visit dan Youtube sebagai media promosi.  

Kata kunci: Personal branding, Dhira Bongs, Artis, Penyanyi Indie


Keywords


Personal branding, Dhira Bongs, Artis, Penyanyi Indie

Full Text:

PDF

References


Kriyantono, Rachmat. 2010. Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relation, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana.

Montoya, P., & Vandehey, T. 2009. The Brand Called You: Create a Personal Brand That Wins Attentions and Grows Your Business. New York: McGraw Hill.

Mc Nally & Speak. 2011. Be Your Own Brand: Achieve More of What You Want by Being More of What You Are. San Fransisco: Berret-Koehler Publisher.

Riyanto, Setyo. Husin Wijaya., dan Dimas Soerojo. 2016. Selling Your Self Menang Bersaing di Era MEA. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Sugiyono . 2013. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.

Yin, Robert K. 2014. Studi Kasus Desain & Metode. Jakarta: Rajawali Pers.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.22285

Flag Counter   Â