Strategi Digital Content Marketing Eiger Melalui Media Sosial Instagram
Abstract
Abstract. Nowadays, using social media as a marketing medium is not enough, an appropriate marketing strategy is needed so that content on social media can attract an audience. This content marketing strategy is being carried out by Eiger to create customer engagement for followers on Instagram. The unique thing about this case is the number of followers of the Instagram account @ eigeradventure continues to grow by about 1000 new followers every day, and the contents on Instagram are diverse. This study aims to examine: (1) The use of content marketing as a marketing strategy for Eiger Adventure on Instagram, (2) The process of digital content marketing carried out by Eiger Adventure on Instagram; (3) Implementation of content marketing on Instagram in creating customer engagement; (4) customer engagement steps on Instagram Eiger. This study uses qualitative research methods with a case study approach. The results of this study are there are reasons for the use of Eiger content marketing on Instagram which is low budget-high impact and soft selling. The content marketing process itself consists of understanding segmentation and targets, brainstorming, making content planning, creating content by each staff, verifying and finally uploading content. Content marketing implementation consists of maximizing Instagram features, determining content sharing schedules following of followers' habit, using Eiger Friends, knowing obstacles and evaluating. Furthermore, customer engagement can be formed through Eiger providing the content needed by followers/audience, interacting with followers, and being consistent in compiling feeds.
Keywords: Content Marketing, Customer Engagement, Instagram, Eiger
Abstrak. Saat ini, memanfaatkan media sosial sebagai media pemasaran saja tidak cukup, dibutuhkan sebuah strategi pemasaran yang tepat sehingga sebuah konten yang ada di media sosial dapat untuk menarik audiens. Strategi content marketing ini sedang dilakukan oleh Eiger untuk menciptakan customer engagement bagi pengikutnya di Instagram. Hal unik dari kasus ini ialah jumlah pengikut akun Instagram @eigeradventure terus bertambah sekitar 1000 pengikut baru setiap harinya, dan konten-konten di Instagramnya yang beragam. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji : (1) Penggunaan content marketing sebagai strategi pemasaran Eiger Adventure di Instagram;(2) Proses digital content marketing yang dilakukan oleh Eiger Adventure di Instagram; (3) Implementasi content marketing di instagram dalam menciptakan customer engagement; (4) langkah-langkah customer engagement di Instagram Eiger. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Hasil dari penelitian ini yakni terdapat alasan penggunaan content marketing Eiger di Instagram yang low budget-high impact dan sifatnya yang soft selling. Proses content marketing sendiri terdiri dari memahami segmentasi dan target, brainstorming, membuat perencanaan konten, pembuatan konten oleh setiap staf, verifikasi hingga akhirnya mengunggah konten. Impelementasi content marketing teridiri dari memaksimalkan fitur-fitur Instagram, menentukan jadwal share konten yang sesuai dengan kebiasaan followers, penggunaan Eiger Friends, mengetahui hambatan dan evaluasi. Selanjutnya customer engagement dapat terbentuk dengan cara Eiger menyediakan konten yang dibutuhkan oleh followers/audiens, berinteraksi dengan followers, dan konsisten dalam menyusun feeds.
Kata Kunci: Pemasaran Konten, Keterikatan Pelanggan, Instagram, Eiger
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Fitriah, Maria. 2018. Komunikasi Pemasaran melalui Desain Visual. Yogyakarta : Deepublish.
Hertita, Dini. 2018. Setiap Pebisnis Harus Punya Buku Ini. Jakarta : PT Alexmedia Komputindo.
Kotler, Philip, Hermawan K, Iwan Setiawan. 2014. Marketing 4.0 Moving from Traditional to Digital. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Perkins, Lauren. 2015. The Community Manager's Playbook: How to Build Brand Awareness and Customer Engagement. New York City : Apress.
Prasetyo, Bambang D, dkk. 2018. Komunikasi Pemasaran Terpadu: Pendekatan Tradisional Hingga Era Media Baru. Malang : UB Press.
Pulizzi, Josh. 2014. Epic Content Marketing. United States : Mc Graw Hill Education.
Setiadi, J Nugroho. 2003. Perilaku Konsumen : Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta :Prenada Media.
Jurnal
Lokito, Selvie.,Deddi.,Marvin. 2018. “Perencanaan Strategi Pemasaran Content Marketing Buleleng Bali Coffeeâ€, dalam Jurnal DKV Adiwarna Vol 1, No 12.
Ratnasari, Anne., Yusuf Hamdan, Aan Julia. 2017. “Promosi Penjualan Produk di Instagramâ€, dalam Jurnal Inter Komunika : Jurnal Komunikasi Vol 2, No 2.
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.17448
  Â