Peran Content Creator pada Instagram dalam Pemasaran Produk

Erina Nuraeni, Ike Junita T

Abstract


Abstract. Today’s marketing is much supported by Internet technology. The presence of this Internet technology triggers business owners to focus their marketing activities on the Internet or often called the Internet marketing network. One of the means to market a venture whether Internet products or services is through Instagram social media. Mayoutfit is one of those online stores that focus her product via Instagram. This is supported by the content creator role in creating an Instagram feed of Mayoutfit. This research is limited to the character of content creator on Instagram in the product marketing by the Instagram account @mayoutfit. The goal is to find out about the process of creating content for Mayoufit Instagram feed, as well as the content creator’s role in designing the Instagram feed into the character of the product, the process of transmissions feed by content creator and know how to communicate between content creator and marketing communication Mayoutfit, and to find out the important reasons for Instagram content in marketing product Mayoutfit. The research method used is qualitative with an approach to case studies. The data collection techniques carried out in this study use interviews, observation, documentary and literature studies. The results of this study are in the process of creating for Mayoutfit Instagram feeds there are five processes namely the planning process, the process of making a feed design, the results of the design, revision and upload process. For the role of a content creator in designing Instagram feeds according to the character of the product, content creators are given an understanding of the marketing mix, then make observations, discuss to decide on a suitable design and can only design a feed. The process of transmissions the feed by Mayoutfit by forming the content creator, making changes to the appearance of the feed and forming the distinctive features of the Mayoutfit feed display. Communication made by content creators and marcomm is interpersonal communication. There are three reasons behind the importance of the content in Instagram feeds in product marketing by Mayoutfit, which forms Mayoutfit’s characteristics, neatness to catalog and attract Instagram users to be interested in joining Mayoutfit’s Instagram account.

Keywords: Internet Marketing, Online Shop, Instagram, Content Creator

Abstrak. Kegiatan pemasaran saat ini sudah banyak didukung oleh teknologi internet. Adanya teknologi internet ini memicu para pemilik usaha untuk memfokuskan kegiatan pemasaran melalui internet atau sering disebut internet marketing. Salah satu sarana untuk memasarkan suatu usaha baik itu produk maupun jasa melalui internet adalah melalui media sosial Instagram. Mayoutfit merupakan salah satu online shop yang memfokuskan kegiatan pemasaran produknya melalui Instagram. Kegiatan tersebut didukung oleh adanya peran content creator dalam membuat desain untuk feed di Instagram Mayoutfit. Penelitian ini dibatasi pada peran content creator pada Instagram dalam Pemasaran Produk oleh akun Instagram @mayoutfit. Tujuannya ialah untuk mengetahui proses pembuatan konten untuk feed di Instagram Mayoutfit, serta peran content creator dalam mendesain feed Instagram sesuai karakter produk, proses pembehanan feed oleh content creator, dan mengetahui bagaimana komunikasi yang dilakukan antara content creator dengan marketing communication Mayoutfit, serta mengetahui alasan pentingnya konten di dalam feed Instagram dalam pemasaran produk Mayoutfit.Metode penelitian yang digunakan yaitu kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini menggunakan wawancara, observasi, dokumentasi dan studi kepustakaan. Hasil dari penelitian ini yaitu dalam proses pembuatan konten untuk feed di Instagram Mayoutfit terdapat lima proses yaitu proses perencanaan, proses pembuatan desain feed, hasil desain, revisi dan proses upload. Untuk peran seroang content creator dalam mendesain feed Instagram sesuai karakter produk, content creator diberi pemahaman mengenai marketing mix, kemudian melakukan observasi, berdiskusi untuk memutuskan desain yang cocok dan baru dapat membuat desain feed. Proses pembenahan feed dilakukan oleh Mayoutfit dengan membentuk content creator, melakukan perubahan tampilan feed lalu membentuk ciri khas dari tampilan feed Mayoutfit. Komunikasi yang dilakukan oleh content creator dan Marcomm adalah komunikasi antar pribadi. Terdapat tiga alasan yang melatarbelakangi pentingnya konten di dalam feed Instagram dalam pemasaran produk oleh Mayoutfit yaitu membentuk ciri khas Mayoutfit, kerapihan untuk katalog dan menarik pengguna Instagram agar tertarik untuk mengikuti akun Instagram Mayoutfit.

Kata Kunci: Internet Marketing, Online Shop, Instagram, Content Creator


Keywords


Internet Marketing, Online Shop, Instagram, Content Creator

Full Text:

PDF

References


Kotler, Philip., dan Gary Armstrong. 2004. Dasar-Dasar Pemasaran. Edisi kesembilan, Jilid 1. Jakarta: Indeks.

Mohammed, Rafi. A. 2003. Internet Marketing – Building advantage in a networked economy. New York: Mc. Graw Hill.

Sarwono, Sarlito Wirawan. 2002. Psikologi Sosial: Individu dan Teori-Teori Psikologi Sosial. Jakarta: Balai Pustaka.

A. Devito, Joseph. 2010. Komunikasi Antarmanusia. Tangerang Selatan:

Karisma Publishing Group

Triwardhani, Ike J., & Trigartanti, Wulan. 2018. “Supportive Communication in Developing Housewife’s Entrepreneurial of Home Based Industry.†MIMBAR Jurnal Sosial dan Pembangunan, Vol 34 No 1 (June, 2018) (hal. 61-63)




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.16792

Flag Counter   Â