Hubungan antara Daya Tarik Iklan Indoeskrim di Youtube dengan Brand Awareness

Raden Ariakusumah Nataprawira, Zulfebriges Zulfebriges

Abstract


Abstract: Indoeskrim products that use the internet as an advertising medium through YouTube which is also a video sharing website that is used as an advertising medium. Indoeskrim itself is an ice cream brand owned by Indofood Sukses Makmur. Indoeskrim also created unique advertising content containing videos about ancient kingdom life in Indonesia. Therefore the researchers want to know whether the attractiveness of the advertisement makes consumers become aware of Indoeskrim products through advertisements on YouTube. Researchers took the title "The Relationship between the Attractiveness of Indoeskrim Ads on Youtube with Brand Awarness. The object examined was a 2015 class of Communication Faculty student at the Islamic University of Bandung. The purpose of this study was to determine the relationship between the attractiveness of Indoeskrim ads on YouTube consisting of three supporting role indicators, the attractiveness of humor and the appeal of music with brand awareness. The method used in this study is a quantitative method with correlational rank spearman approach that can test whether there is a relationship between these two variables, namely the attractiveness of the advertisement with brand awareness. The overall results of this study that brand awareness is determined by an indicator of ad attractiveness consisting of supporting roles, humor appeal and musical attractiveness. There is a connection between the attractiveness of the advertisement which consists of supporting roles, the appeal of humor and the appeal of music with brand awareness.

Keywords: Attractiveness, Advertising, YouTube, Indoeskrim, Brand Awareness

 

 

Abstrak: Produk Indoeskrim yang menggunakan internet sebagai media iklan melalui YouTube yang juga menjadi situs web berbagi video yang dijadikan media iklan. Indoeskrim sendiri adalah sebuah merek es krim milik Indofood Sukses Makmur. Indoeskrim pun membuat konten iklan yang unik yang berisi video tentang kehidupan kerajaan jaman dahulu di Indonesia. Maka dari itu peneliti ingin mengetahui apakah daya tarik iklan tersebut membuat konsumen menjadi aware dengan produk Indoeskrim melalui iklannya yang ada di YouTube. Peneliti mengambil judul “Hubungan antara Daya Tarik Iklan Indoeskrim di Youtube dengan Brand Awarnessâ€. Objek yang diteleiti adalah mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi angkatan 2015 Universitas Islam Bandung. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara daya tarik iklan Indoeskrim di YouTube yang terdiri dari tiga indikator peran pendukung, daya tarik humor dan daya tarik musik dengan brand awareness. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adlaah meotode kuantitatif dengan pendekatan korelasional rank spearman yang bisa menguji apakah ada hubungan antara dua variabel tersebut yaitu daya tarik iklan dengan brand awareness. Hasil keseluruhan dari penelitian ini bahwa brand awareness ditentukan oleh indikator daya tarik iklan yang terdiri dari peran pendukung, daya tarik humor dan daya tarik musik. Terdapat hubungan antara daya tarik iklan yang terdiri dari peran pendukung, daya tarik humor dan daya tarik musik dengan brand awareness.

Kata kunci: Daya tarik, Iklan, YouTube, Indoeskrim, Brand Awareness

 


Keywords


Daya tarik, Iklan, YouTube, Indoeskrim, Brand Awareness

Full Text:

PDF

References


A, Shimp, Terence. 2003. Periklanan Promosi & Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu, Jilid I ( edisi 5). Jakarta: Erlangga.

Durianto, D., Sugiarto, & Sitinjak, T. 2004. Strategi Menaklukkan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Effendi,Onong uchjana. 2003. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Paul, Peter. J dan Jerry C. Olson, 2000. Consumer Behaviour : Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. jilid 1 dan jilid 2, Jakarta : Erlangga.

Philip Kotler dan Armstrong, 2002. Manajemen Pemasaran. Edisi Millenium, PT. Prenhallindo, Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.15879

Flag Counter   Â