Hubungan antara Motif Pemilihan Video dengan Pemenuhan Kebutuhan Informasi

Ismi Rijabianty

Abstract


Abstract. At this time, the younger generation is experiencing a crisis of confidence with frequently body shaming towards themself and others. This is due to the lack of information about the body positivity in Indonesia. Gita Savitri uploaded one content to discuss her opinions about positive body image. The purpose of this research is to find out what motives are owned by Gita Savitri Freunde Bandung in choosing video 'Body Positivity, beauty standard, loving yourself' to meet the information needs of body positivity. By using correlational methodology, the researcher know how far the relationship between video selection motive with the fulfillment of information needs assisted with Rank Spearman's data analysis technique and SPSS version 24 as a tool and used motive of media usage from McQuail and 3 Fulfillment Needs from McClelland. Gita Savitri Freunde Bandung is a population of this research with total population 2.576 members and the researcher took about 3,88% of population for the sample. The results show that the relationship between video selection motive and information needs fulfillment correlates adequately with its coefficient correlation of 0.343 and significantion value is 0,000 and the correlated motives are the motive of information with coefficient correlation of 0,360 and the motive of personal identity with coefficient correlation of 0,447. This is because the video that researcher used as a subject tend to provide information and self-discovery than to entertainment or social interaction.

Keywords:    Body Positivity, Motif Media Usage, Fulfillment Needs, Correlational Methodology

 

Abstrak. Pada saat ini, generasi muda sedang mengalami krisis percaya diri dengan sering melakukan body shaming terhadap diri sendiri maupun orang lain. Hal ini disebabkan karena masih kurangnya informasi mengenai body positivity di Indonesia. Gita Savitri mengunggah satu konten dengan membahas opininya mengenai body image yang positif. Adapun tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui motif apa saja yang dimiliki oleh Gita Savitri Freunde Bandung dalam memilih video ‘Body positivity, beauty standard, loving yourself’ untuk memenuhi kebutuhan informasi mengenai body positivity. Dengan menggunakan metodologi korelasional, peneliti bisa mengetahui sejauh mana hubungan antara motif pemilihan video dengan pemenuhan kebutuhan informasi dibantu dengan teknik analisis data Rank Spearman juga alat bantu SPSS versi 24 dan menggunakan Motif Penggunaan Media dari McQuail juga Teori Tiga Kebutuhan dari McClelland. Penelitian dilakukan kepada Gita Savitri Freunde Bandung dengan jumlah populasi 2576 orang dan diambil sekitar 3,88% dari keseluruhan populasi. Hasilnya menunjukkan bahwa hubungan antara motif pemilihan video dengan pemenuhan kebutuhan informasi berkorelasi cukup dibuktikan melalui coefficient correlation-nya sebesar 0,343 dan nilai signifikansi 0,000 dan motif yang berkorelasi adalah motif informasi dengan koefisien korelasinya sebesar 0,360 dan motif identitas pribadi dengan koefisien korelasi sebesar 0,447. Hal tersebut disebabkan karena video yang peneliti jadikan subjek cenderung memberikan informasi dan penemuan diri dibandingkan hiburan ataupun interaksi sosial.

Kata Kunci: Body Positivity, Motif Penggunaan Media, Pemenuhan Kebutuhan, Metodologi Korelasional


Keywords


Body Positivity, Motif Penggunaan Media, Pemenuhan Kebutuhan, Metodologi Korelasional

Full Text:

PDF

References


Bachtiar, Alam. 2017. Sukses, Kaya & Bahagia dengan Terapi Berpikir Positif. Yogyakarta: Araska.

Bell, Lorraine dan Rushforth, Jenny. 2008. Overcoming Body Image Disrubance: A Program for People with Eating Disorder. New York: Routledge.

Kurniawan, Lucky Agus. 2017. “Dampak Media Sosial di Usia Dewasaâ€. Dalam Ika, Sarah dan Dwi (Ed.). Psychology for Daily Life. Jakarta: Rajawali Pers.

McQuail, Dennis. 2002. Teori Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Jakarta: PT. Erlangga.

Nasrullah, Rulli. 2015. Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Rahayu, Kinanti Linda. 2017. Get Your Mind, Get Your Mindset. Yogyakarta: Psikologi Corner.

Sarwono, Sarlito W. 2009. Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Rajawali Pers.

Siagian, Sondang P. 2012. Teori Motivasi dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudaryono. 2017. Metode Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo.

Sukma, Rahadian. 2017. Move On dari Pikiran Negatif. Yogyakarta: Saufa.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.10993

Flag Counter   Â