Pengaruh Experiential Marketing terhadap Loyalitas Pelanggan (Survei Pelanggan Koffie Tijd Cafe Bandung)

Adrey Ramadhan Jafar, Ratih Tresnati

Abstract


Abstract. This research is aimed to find out how the experiential marketing in Koffie Tijd Cafe Bandung, to know the responses of respondents about the experiential marketing at Koffie Tijd Cafe Bandung, to know the response of respondents about the loyalty at Koffie Tijd Cafe Bandung, and to find the great influence experiential marketing against the loyalty. This research was conducted at Koffie Tijd Cafe Bandung with case study method and using simple regression analysis processed using SPSS.Subjects in this study were 100 respondents, with research methods and techniques of sampling non probability accidential sampling. The data analysis used is simple regression analysis ready for. The results of this study indicate the influence of the customer experience on repurchase intention with p = 0,000, the score of 0,655 (R = 0,655) and the determinants (R2) 42.8% which means affect the experiential marketing on the loyalty.

Keywords: experiential marketing, loyalty.

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menetahui bagaimana merancang experiential marketing di Koffie Tijd Cafe Bandung, untuk mengetahui tanggapan responden tentang experiential marketing di Koffie Tijd Cafe Bandung, untuk mengetahui tanggapan responden tentang loyalitas di Koffie Tijd Cafe Bandung, dan untuk mencari seberapa besar pengaruh experiential marketing terhadap loyalitas. Penelitian ini dilakukan pada Koffie Tijd Cafe Bandung dengan metode studi kasus dan menggunakan analisis regresi sederhana yang diolah menggunakan SPSS. Subjek dalam penelitian ini adalah 100 orang responden, dengan melakukan metode penelitian survey dan teknik penarikan sampel non probability accidential sampling. Analisis data yang digunakan adalah analisis regresi sederhana yang bertujuan untuk menguji hipotesis. Hasil penelitian ini menunjukan adanya pengaruh experiential marketing terhadap loyalitas dengan nilai p=0,000, koefisien korelasi sebesar 0,655 (R=0,655) dan koefisien determinasi sebesar (R2 ) 42,8% yang berarti terdapat pengaruh experiential marketing terhadap loyalitas.

Kata kunci: experiential marketing, loyalitas.


Keywords


experiential marketing, loyalitas

Full Text:

PDF

References


Andreani, Fransisca. 2007. Experiential Marketing (Sebuah Pendekatan

Pemasaran). Jurnal Manajemen Pemasaran, VOL. 2, NO. 1

Candra, Handi. 2008. Marketing Untuk Orang Awam. Jakarta : Maxikom

Griffin, Jill, 2005. Customer Loyalty: Menumbuhkan dan Mempertahankan

Kesetiaan Pelanggan, Jakarta : Erlangga.

Hunt, H.K. 1997. Overview and Future Research Directions, In H.K. Hunt (ed.)

Conceptualization and Measurement of Consumer Satisfaction and

Dissatisfaction Marketing Science Institute. Boston, 455-488.

Kertajaya, Hermawan. 2004. Marketing In Venus. Jakarta : PT Gramedia.

Kotler, Philip, and Gary Amstrong. 2012. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 13.

Jilid 1. Jakarta : Erlangga.

Kotler, P. & Keller, K.L. 2012. Marketing Management 14th edition. New

Jersey : Pearson Education.

Schmitt. 1999. Experiential Marketing, How to Get Customer to Sense, Feel,

Think, Act, Relate, to Your Company and Brands. New York : The Free Press.

Smilansky, Shaz. 2009. Experiential Marketing: A Practical Guide to Interactive

Brand Experiences. London and Philadelphia : Kogan Page.

Sugiyono, 2010. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Bandung : Alfabeta.

Sugiyono, 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Bandung : Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9027

Flag Counter