Analisis Pengendalian Rantai Pasok dengan Menggunakan Metode Supply Chain Operation References (SCOR) untuk Memaksimalkan Profit (Studi Kasus : Umkm S12 Headwear Bandung)

Ingriani Listiawan, Nining Koesdiningsih

Abstract


Abstract. This study aims to find out and analyze supply chain control in S12 Headwear Bandung by using the SCOR method to maximize supply chain profit and make MSME S12 Headwear a superior company of competitors. The type of research used in this research is quantitative descriptive and the method used in this study is a case study method. Data collection techniques used in this study were conducted through interviews through a question and answer process to the General Manager of the Company, observation to find out the state of the S12 Headwear supply chain, and documentation to analyze the documents obtained from S12 Headwear Bandung. The results of this performance measurement obtained 5 performance matrices divided into 5 performance attributes in the SCOR including, Reliability with actual results of 85.12% and reference value of 95%, this is because there are still many products distributed late. To overcome delays in implementing raw material planning is the best solution. Responsiveness with the total duration of the supply chain process is in accordance with the target company of 23 days, Agility with a total duration needed 26 days while the company's target is 23 days, Cost required during 2017 is 65.53% above the company's expectation is 75%, and last Asset Management with a total of 50.63 days is still longer than the company's target of 35.63 days.

Keywords: Performance, SCOR, Supply Chain Management

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengendalian rantai pasok di S12 Headwear Bandung dengan menggunakan metode SCOR untuk dapat memaksimalkan profit rantai pasokan dan menjadikan UMKM S12 Headwear perusahaan yang unggul dari kompetitor.Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif dan metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode studi kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini dilakukan dengan wawancara melalui proses tanya jawab kepada Manager Umum Perusahaan, observasi untuk mengetahui keadaan rantai pasok S12 Headwear, dan dokumentasi untuk menganalisis dokumen-dokumen yang didapat dari S12 Headwear Bandung. Hasil dari pengukuran kinerja ini didapatkan sebanyak 5 matriks kinerja yang terbagi kedalam 5 atribut kinerja dalam SCOR diantaranya adalah, Reliability dengan hasil actual sebesar 85,12% dan nilai acuan 95%, hal ini dikarenakan masih banyaknya produk yang didistribusikan terlambat. Untuk mengatasi keterlambatan melakukaan perencanaan bahan baku menjadi solusi terbaik. Responsiveness dengan total durasi proses rantai pasok sudah sesuai dengan target perusahaan 23 hari, Agility dengan total durasi yang dibutuhkan 26 hari sementara target perusahaan adalah 23 hari, Cost yang dibutuhkan selama periode 2017 sebesar 65,53% diatas ekspetasi perusahaan adalah 75%, dan terakhir Asset Management dengan total 50,63 hari masih lebih lama dari yang ditargetkan perusahaan yaitu 35,63 hari.

Kata Kunci: Kinerja, Manajemen Rantai Pasok, SCOR


Keywords


Kinerja, Manajemen Rantai Pasok, SCOR

Full Text:

PDF

References


Christoper, Michael. (2011). Logistic and Supply Chain Management (Fourth). London: Prentice Hall.

Heizer, Jay, & Barry Render (2015). Operation Management. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.

Mulyadi. (2001). Balanced Scorecard : Alat Manajemen Kontenporer untuk Pelipatganda Kinerja Keuangan Perusahaan. Jakarta: Salemba Empat.

Schroeder, Roger G. (2011). Operational Management : Contenporary Concepts and Cases (Internatio). The Me Graw Hill Companles,inc.

Stevenson, William. J. (2009). Management Operation. UK: Prentice Hall.

Supply Chain Council. (2012). Supply Chain Operations Reference Model Revision 11.0. United States of America. Retrieved from www.supply-chain.org




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.11777

Flag Counter   Â