Strategi Komunikasi PT. Pertamina EP dalam Pemberdayaan Masyarakat

M Qusyairi, Nurrahmawati Nurahmawati

Abstract


Abstract.Waste Bank is one of Corporate Social Responsibility programs from the environment section of Pertamina EP Asset 5 Tarakan Field, in Kampung Enam, North Kalimantan. It is believed that several communication strategies applied by the officers of public relation has effected the program to successfully comunicate with  the people of Kampung Enam in pursuance of getting their cooperation to execute the program together. Furthermoe, this research also aims to find out how the officers of public relation of Pertamina EP Asset 5 Tarakan Field plan the operational stage, analyse the components of communication which is related to the communication strategy in Waste Bank program, and set the supports and the obstacles in managing Waste Bank. The supporting theory in this research is the CSR theory of Triple Bottom Line from John Elkington. This research uses qualitative method with a case study application. the research also performs interview and library study as ways to collect data. This research takes a background research at PT Pertamina EP Asset 5 Tarakan Field, Legal and Relations divison in Kampung Enam, North Kalimantan. The result of this research is that the communication strategy is formulated by conducting examination and social mapping in the operational area of the company spesifically in Kampung Enam under the supervision of the stakeholders. Besides conducting exmination and social mapping, the strategy is also formulated by conducting door to door socialization and general socialization, providing assistance and supervision, determining the communication elements for the socialization in order to persuade and convince people to cooperate in Waste Bank program. Furthermore, the news and information about the program is published through print media such as local newspapers and pamphlets.

Abstrak.Bank Sampah merupakan sebuah program Corporate Social Responsibility (CSR) dari Pertamina EP Asset 5 aspek lingkungan di Kampung Enam, Field Tarakan Kalimantan Utara. Dibalik kesuksesan program CSR Bank Sampah ini terdapat strategi komunikasi dari seorang Humas Pertamina EP Asset 5 field tarakan dalam upaya memperuasi warga Kampung Enam untuk mau bekerjasama dalam pelaksanaan program ini. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui mengapa Bank Sampah dirancang mapun dilaksanakan dan bagaimana merencanakan tahapan operasional, menganalisis komponen-komponen komunikasi, serta faktor Dukungan dan Hambatan dalam pengelolaan Bank Sampah. Teori penunjang dalam penelitian ini menggunakan teori CSR Triple Bottom Line dari John Elkington. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, dengan pendekatan studi kasus, melakukan pengumpulan data berdasarkan hasil Wawancara mendalam, dan Studi Pustaka. Dalam penelitian ini mengambil latar penelitian di PT. Pertamina EP Asset 5 divisi Legal and Relations serta wialayah kerja field Tarakan, dan Kampung Enam Kalimantan Utara. Hasil Penelitian strategi komunikasi yang dilakukan dengan melakukan riset dan social mapping diarea operasi perusahaan khususnya Kampung Enam dengan melibatkan para pemangku kepentingan, kemudian melaksanakan kegiatan sosialisasi door to door dan sosialisasi terbuka, memberikan pendampingan dan pengawasan, serta menentukan segala macam unsur-unsur komunikasi dalam kegiatan sosialisasi, guna dapat mempersuasi dan meyakinkan warga untuk dapat bekerjasama dalam program Bank Sampah, selain itu informasi dan berita mengenai Bank Sampah juga disebarkan melalui media cetak, seperti Koran lokal dan pamphlet terkait Bank Sampah.


Keywords


Communication Strategy, Planning and Communications Components, Waste Bank CSR.

References


Cangara, Hafied. 2014. Perencanaan & Strategi Komunikasi. Jakarta: PT. RajaGrafindo

Persada

Cultip, Scott M, Allen H. Center dan Glen M. Broom. 2011. Effective Public Relations.

Jakarta:Kencana Perdana Media Group

Effendy, Onong Uchjana. 2008. Dinamika Komuikasi. Bandung: PT. Remadja

Rosadkarya

Mulyana, Deddy. 2012. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja

Rosdakarya

Mardikanto, Totok. 2014. Corporate Social Responsibility. Bandung: Alfabeta

Untung, Budi Hendrik. 2009. Corporate Social Responsibility. Jakarta: Sinar Grafika

Sumber Lain

Ulfah Maria. 2015 “Pengaruh Pengungkapan Sustainbility Report terhadap kinerja

keuanganperusahaanâ€http://thesis.binus.ac.id/Asli/Bab2/2009-2-00063-Ak%20Bab%202.pdf. Tanggal akses 26 Mei 2016 pk 08.14 WIB




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4650

Flag Counter   Â