Pemanfaatan Streaming Media Netflix saat Pandemi Covid-19

Rifqi Fauzan Saori, Riyanto Cawas

Abstract


AbstractGlobalization that developed in the country includes the whole aspects of human life, geography, nationality, culture, and the world’s condition. Internet eases the media massa to do proceeding and processing communication in order to deliver the information to the audience easily. The VOD service makes the users can choose the variation and they can watch their favorited video on the internet which is part of interactive system. even more, there is also the presence of Covid-19 and it also makes everyone’s life to be more difficult. The theory Uses and theory Gratifications are closely related to the media’s activities so that audience’s activities are needed. The realization of audience satisfaction is really seen as a trend of wider satisfaction. The research that is using qualitative method and descriptive approach tries to describe the Netflix to audience especially for Teenagers at Rumah Susun Cipinang Muara 2 RT 017 RW 02 Duren Sawit, Jakarta Timur by interviewing to some credible audience on that place, Netflix can entertain themselves during Covid-19, meanwhile they have to stay at home for a long time. It can be as the place for entertainer when they feel tired because they realize that they cannot do anything. Beside that, Netflix also helps to find the educational spectacle, as the reference to get a creative job, or just for the topic in the community. So, the conclusion is that Netflix can relieve the fatigue and becoming the educational spectacle.

Abstrak. Globalisasi yang berkembang di tanah air melibatkan seluruh aspek kehidupan manusia, geografi, kebangsaan dan budaya, bahkan kondisi dunia. Internet mempermudah media massa untuk melakukan proses dan mengolah komunikasi agar dapat menyampaikan informasi ke masyarakat dengan mudah dan murah. Layanan VOD membuat penggunanya bisa dapat memilih variasi dan menonton video yang disukai di jaringan internet yang merupakan bagian dari interactive system. Terlebih saat hadirnya Corona Viruses Disease 2019 (Covid-19) yang cukup merepotkan kehidupan manusia. Dengan teori Uses and Gratifications Theory berkaitan erat dengan kegiatannya media, sehingga aktifitas khalayak diperlukan dalam penggunaan media. Realisasi kepuasan khalayak dipandang sebagai tren dalam kepuasan pada cakupan yang makin luas. Penelitian dengan menggunakan metode kualitatif dan pendekatan diskriptif berusaha mendiskripsikan Netflix di kalangan remaja di Rumah Susun Cipinang Muara 2 RT.017 RW.02 Duren Sawit, Jakarta Timur.


Keywords


Manfaat, Netflix, Remaja.

Full Text:

PDF

References


APJII. (2019). Hasil Survei Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia 2018. apjii. https://apjii.or.id/survei

Arianti, S. I. (2012). Pembelajaran Kesadaran Kesehatan Reproduksi Pada Siswa Smalb/C (Tunagrahita). Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 16(01).

Bima Jati, B. J., & Putra, G. R. A. (2020). Optimalisasi Upaya Pemerintah Dalam Mengatasi Pandemi Covid 19 Sebagai Bentuk Pemenuhan Hak Warga Negara. SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15316

Bohang, F. K. (2016). Akhirnya Masuk Indonesia, Netflix Itu Apa? CNN Indonesia. https://tekno.kompas.com/read/2016/01/07/13085347/Akhirnya.Masuk.Indonesia.Netflix.Itu.Apa.

Christian, R. (2020). Streaming Film sebagai Obat Penangkal Rindu Para Pecinta Film – NewsLab UAJY. http://newslab.uajy.ac.id/2020/11/17/streaming-film-sebagai-obat-penangkal-rindu-para-pecinta-film/

Faisal, M. (2018). Simbiosis Mutualisme antara Netflix dan Anak Muda Zaman Now. In Tirto.id. https://tirto.id/simbiosis-mutualisme-antara-netflix-dan-anak-muda-zaman-now-cMiw

Fawzia, U., & Wardhani, B. (2020). The Identification of “The Art of War”

Military Strategy On Netflix’s Business Strategy. Jurnal Global & Strategis, 14(1), 143. https://doi.org/10.20473/jgs.14.1.2020.143-160

Fitri, A. (2020). Netflix: Indonesia adalah pasar besar video on demand (VOD). In Kontan.co.id. https://industri.kontan.co.id/news/netflix-indonesia-adalah-pasar-besar-video-on-demand-vod

Husaini, A. (2020). Kemdikbud kerjasama dengan Netflix, Nadiem: Tayang di TVRI untuk program belajar. In 7 Juni. https://nasional.kontan.co.id/news/kemdikbud-kerjasama-dengan-netflix-nadiem-tayang-di-tvri-untuk-program-belajar

Inkaristi, F. (2014). Motivasi Khalayak Menonton Program Acara Taman Gabusan (Studi Deskriptif-Kualitatif Motivasi Warga Bantul Menonton Program Acara Taman Gabusan di TVRI Yogyakarta). Jurnal Ilmu Komunikasi, 6.

Jordan, R. (2020). Strategi Pengelolaan Facebook ANTVLOVERS Dalam Membangun Audience Engagement. InterKomunika, 2. https://doi.org/10.33376/ik.v1i1

Kriyantono, R. (2018). Teknik Praktis: Riset Komunikasi. Prenada Media.

Linardi, L. N. (2015). Kepuasan Masyarakat Surabaya dalam Menonton Tayangan Stasiun Dangdut di JTV. E-Komunikasi, 3(1), 1–11.

Moleong, L. J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Moloeng, L. J. (2007). Metodelogi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Moloeng, L. J. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Muhammadia, A. H. (2021). Personalisasi Media Netflix Dalam Kehidupan Remaja Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Sosiologi, 1.

Nasution, C. (2018). Motif Penggunaan Akun Instagram @lambenyinyir (Studi Deskriptif Kualitatif Motif Penggunaan Akun Instagram @lambenyinyir dalam Pemenuhan Kebutuhan pada Universitas Sumatera Utara). Komunikasi, 44–45. http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/6420

Nugroho, Y. M. (2017). Analisa Kelayakan Dibuka Akses Netflix di Indonesia Ditinjau dari Regulasi Telekomunikasi. e-Proceeding of Management, 4(3), 2296. https://doi.org/10.7868/s0869565217060263

Nurjannah, L. (2020). Motif Kepuasan Mengakses Akun Instagram nurussalamkrapyak pada Santri Pondok Pesantren Al Munawwir Komplek Nurusallam. 3.

Pusparisa, Y. (2020). Pelanggan Netflix Naik 15,8 Juta di Tengah Pandemi Covid-19. databoks.katadata.co.id.

Riyanto, R. (2017). Efektivitas Media Internet Terhadap Kepuasan Khalayak Media. InterKomunika, 2(1), 61. https://doi.org/10.33376/ik.v2i1.16

Romli, M., & Syamsul, A. (2012). Jurnalistik Online: Jurnalistik Masa Depan. Nuansa Cendekia Rosdakarya.

Saldana, J. (2014). Qualitative data Analysis, A Methods Sourcebook (3 ed.). Sage Publications.

Taufik, & Ayuningtyas, E. A. (2020). Dampak Pandemik Covid-19 Terhadap Bisnis dan Online. Pengembangan Wiraswasta, 22(01), 21–32. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33370/jpw.v22i1389

Telengkeng, H. (2014). Motif Penonton Perempuan Surabaya dalam Menonton Program Televisi “ On The Spot ” di. e-Komunikasi, 3–4.

Wahanani, H. E., Saputra, W. S. J., & Freitas, E. M. F. (2018). Performance analysis of video on demand and video streaming on the network MPLS Traffic Engineering. International Journal of GEOMATE, 15(50), 141–148. https://doi.org/10.21660/2018.50.IJCST33




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v8i1.31781

Flag Counter   Â