Hubungan Personal Grooming di Media Social Instagram dengan Kepercayaan Diri Mahasiswa

Annisa Gusridina Arief, Nurrahmawati Nurrahmawati

Abstract


Abstract. This research entitled Correlation of Personal Grooming in Social Media Instagram with Student Self Confidence, aims to determine (1) the relationship between personal hygiene on social media Instagram and the self-confidence of Fikom Unisba students in 2017, (2) the relationship between self-tidiness on social media Instagram and self-confidence of Fikom Unisba students in 2017, and (3) the relationship between attitudes on social media Instagram and the self-confidence of Fikom Unisba students in 2017. The research method used in this research is quantitative with a correlational approach. The population in this study were students of Bandung Islamic University Faculty of Communication 2017 with a sample of 79 people. The results showed that there was a significant relationship between personal grooming on social media Instagram and the self-confidence of Bandung Islamic University Faculty of Communication students in 2017.

Keywords: Personal Grooming on Instagram, Self Confidence, Personal Hygiene, Self-Tidiness, Attitude.

Abstrak. Penelitian ini berjudul Hubungan Personal Grooming di Media Social Instagram dengan Kepercayaan Diri Mahasiswa, bertujuan untuk mengetahui (1) hubungan antara kebersihan diri di media social Instagram dengan kepercayaan diri mahasiswa Fikom Unisba tahun 2017, (2) hubungan antara kerapihan diri di media social Instagram dengan kepercayaan diri mahasiswa Fikom Unisba tahun 2017, dan (3) hubungan antara sikap di media social Instagram dengan kepercayaan diri mahasiswa Fikom Unisba tahun 2017. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Unisba tahun 2017 dengan sampel sebanyak 79 orang. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara personal grooming di media social Instagram dengan kepercayaan diri mahasiswa Fikom Unisba tahun 2017.

Kata Kunci: Personal Grooming di Instagram, Kepercayaan Diri, Kebersihan Diri, Kerapihan Diri, Sikap.


Keywords


Personal Grooming di Instagram, Kepercayaan Diri, Kebersihan Diri, Kerapihan Diri, Sikap.

Full Text:

PDF

References


Girindra, Aisyiah. (2018). Citra Tubuh dan Kepercayaan Diri pada Mahasiswa Pengguna Kosmetik Wajah. Jurnal Psikologi, 11(2), 144.

Fika dan Ani 2017. Spesia “Grooming Protokoler dalam Pencitraan Sekretariat Daerah Provinsi Jawa Baratâ€

Marsela, Firly & Hernawati, Riza. (2020). Pengelolaan Persiapan Personal Grooming. Jurnal Prosiding Hubungan Masyarakat, 6(2), 321.

AW, Suranto. (2011). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu Sutrisno.

Worchel, S., Dkk. (2000). Social Psychology. USA: Thomson Learning.

Kriyantono, Rachmat. (2014). Teori-Teori Public Relations Perspektif Barat & Lokal: Aplikasi Penelitian dan Praktik. Jakarta: Kencana.

Lindenfield, G. (1997). Mendidik Anak Agar Percaya Diri. dalam Ediati Kamil. Jakarta: Arcan.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta

Weninggalih, Laras, Fuady, M E. (2021). Hubungan Kampanye Politik Calon Presiden 2019 melalui Media Sosial Instagram dengan Keputusan Memilih Mahasiswa Indonesia di Thailand. Jurnal Riset Public Relation, 1(1). 22-32




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30707

Flag Counter