Strategi Komunikasi Komunitas Sprinter Bandung dalam Meningkatkan Harga Jual Vespa Sprint

Abdurrahman Shiddiq, Dadan Mulyana

Abstract


Abstract. Community according to George Hillery Jr. "people living within a specific area, sharing common ties, and interacting with one another" people who live in a certain area with a common bond and interact with one another. George Hillery Jr. focuses on the meaning of community as: 1) the common elements of area 2) common ties 3) social interaction The Sprinter Bandung Community is a Vespa community in the city of Bandung that was established in 2016, where the forerunner of this formation came from a group of people who use the Vespa Sprint who have the same goal of staying in touch with the media of 2-wheeled vehicles namely Vespa. Vespa community which is identical with Vespa sprint type, its appearance is considered phenomenal because it has a great influence in Vespa automotive in Indonesia. This thesis examines communication strategies carried out by the Bandung sprinter community in increasing the selling price of the Vespa Sprint, the object of this research is the Vespa Sprinter Bandung community. This research is expected to be a reference related to communication strategies. Research on the communication strategy of this sprinter Bandung community uses a qualitative case-study method with data collection techniques through in-depth interviews, literature study, documentation, and observation. So this research uses the theory of communication strategies from Pace,  Paterson, and Burnet to support his research, which consists of three, namely to secure understanding, to establish acceptance, and to motivate action. The results of this research are to find out how much influence the Vespa Sprinter Bandung community has on increasing the selling price of Vespa Sprint, an antique motorcycle in its day and can still survive until now as well as market prices that are now soaring high.

Keywords : Communication Strategy, Community, Sprinter Bandung, Vespa Sprint

 

Abstrak. Komunitas menurut George Hillery Jr “people living within a specific area, sharing common ties, and interacting with one another†orang-orang yang hidup di suatu wilayah tertentu dengan ikatan bersama dan satu dengan yang lain saling berinteraksi. George Hillery Jr memfokuskan makna komunitas sebagai: 1) the common elements of area 2) common ties 3) social interaction. Komunitas Sprinter Bandung adalah sebuah komunitas vespa di kota Bandung yang berdiri tahun 2016, yang dimana cikal bakal terbentuknya ini berasal dari sekelompok orang-orang pengguna vespa sprint yang memiliki tujuan yang sama yaitu bersilaturahmi dengan media kendaraan roda 2 yaitu vespa. komunitas vespa yang identik dengan vespa jenis sprint ini kemunculannya dianggap fenomenal karena memiliki pengaruh yang besar di dalam otomotif vespa di Indonesia. Skripsi ini meneliti tentang Strategi komunikasi yang dilakukan komunitas sprinter Bandung dalam meningkatkan harga jual vespa sprint, objek dari penelitian ini adalah komunitas vespa sprinter bandung. Penelitian ini diharapkan bisa menjadi referensi terkait dengan strategi komunikasi. Penelitian tentang strategi komunikasi komunitas sprinter bandung ini menggunakan metode studi kasus-kualitatif dengan teknik pengambilan data melalui wawancara mendalam, studi pustaka, dokumentasi, dan observasi. Sehingga penelitian ini menggunakan teori strategi komunikasi dari Pace, Paterson, dan Burnet untuk menunjang penelitiannya, yang terdiri atas tiga, yaitu to secure understanding, to establish acceptance, dan to motivate action. Hasil dari penelitian ini nanti nya adalah untuk mengetahui seberapa besar pengaruh komunitas vespa sprinter bandung dalam meningkatkan harga jual vespa sprint, sebuah motor antik pada zamannya dan masih bisa bertahan hingga saat ini juga harga pasar yang kini melambung tinggi.

Kata Kunci : Strategi Komunikasi, Komunitas, Sprinter Bandung,Vespa Sprint


Keywords


Strategi Komunikasi, Komunitas, Sprinter Bandung,Vespa Sprint

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro. 2014. Metodologi Penelitian untuk Public Relations Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung :Citra Aditya Bakti

Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Effendy, Onong Uchjana. 2007. Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya.

Freddy Rangkuti, 2004, Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta : PT. Gramedia

K. Yin, Robert. (2013). Studi Kasus Desain dan Metode. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.20164

Flag Counter   Â