Hubungan Antara Kredibilitas Presenter Najwa Shihab dengan Minat Menonton Mata Najwa Trans 7 di Kalangan Mahasiswa

Mita Kharisma Susanto, Riza Hernawati

Abstract


Abstract. In a talk show, communication process is carried out by a communicator as known as the presenter who guides the event. A talk show program Mata Najwa of Trans 7 is one of the talk shows in Indonesian television guided by a smart, straightforward, and brave character who has a strong charisma in the eyes of the viewer, who is Najwa Shihab. Running once a week, the Mata Najwa of Trans 7 program has the potential to attract viewers in the age range of 18-23 years old and most of the productive age are students. This study entitled "The Relationship Between The Credibility of Najwa Shihab the Presenter and the Interest in Watching Mata Najwa of Trans 7 among Students". The purpose of this study was to determine the relationship between credibility consists of competence, attitudes, goals, personality, and the dynamics of the presenter Najwa Shihab with interests consist of cognitive and affective aspects of watching Mata Najwa of Trans 7 among students of the Faculty of Communication Studies, in Bandung Islamic University. The method used is a quantitative method with a correlational approach. The theory used is the theory of S-O-R (Stimulus-Organism-Response). The data collection technique is in the form of questionnaires with a sample of 95 active students of the Faculty of Communication Studies in Bandung Islamic University obtained from a cluster sampling technique. The result of this study is that there is a strong relationship between the credibility of Najwa Shihab the presenter and the interest in watching Mata Najwa of Trans 7 among students and there is a significant relationship between competency, attitudes, goals, personality, and the dynamics of Najwa Shihab the presenter with the cognitive and affective aspects of the student of the Faculty of Communication Studies, in Bandung Islamic University.

Keywords: Talkshow Program, Credibility, Presenter, Interest In Watching

Abstrak. Dalam talkshow, komunikasi dilakukan oleh seorang komunikator atau disebut sebagai presenter yang memandu acara. Program talkshow Mata Najwa Trans 7 merupakan salah satu talkshow yang menghiasi televisi Indonesia dipandu oleh sosok yang memiliki karakter cerdas, lugas, dan berani serta memiliki karisma yang kuat di mata pemirsa yaitu Najwa Shihab. Tayang pada satu kali dalam sepekan, program Mata Najwa Trans 7 berpotensi menarik pemirsa pada rentang usia 18-23 tahun yang dimana produktif usia tersebut sebagian besar adalah mahasiswa. Penelitian ini berjudul “Hubungan Antara Kredibilitas Presenter Najwa Shihab Dengan Minat Menonton Mata Najwa Trans 7 Di Kalangan Mahasiswaâ€. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kredibilitas yang terdiri dari kompetensi, sikap, tujuan, kepribadian, dan dinamika presenter Najwa Shihab dengan minat yang terdiri dari aspek kognitif dan aspek afektif menonton Mata Najwa Trans 7 di kalangan mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Teori yang digunakan adalah teori S-O-R (Stimulus-Organism-Respons). Teknik pengumpulan data berupa kuesioner dengan sampel sebanyak 95 mahasiswa aktif Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung yang diperoleh dari teknik cluster sampling. Hasil dari penelitian ini adalah adanya hubungan yang tinggi antara kredibilitas presenter Najwa Shihab dengan minat menonton Mata Najwa Trans 7 di kalangan mahasiswa, terdapat hubungan yang cukup berarti antara kompetensi, sikap, tujuan, kepribadian, dan dinamika presenter Najwa Shihab dengan aspek kogintif dan aspek afektif mahasiswa Fakulas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung.

Kata Kunci: Program talkshow, Kredibilitas, Presenter, Minat Menonton


Keywords


Program talkshow, Kredibilitas, Presenter, Minat Menonton

Full Text:

PDF

References


Sumber Buku:

Ardianto, Elvinaro dan Erdinaya. 2007. Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Edisi Revisi.

Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Cangara, Hafied. 2014. Pengentar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: PT. Citra

Aditya Bakti.

Jahja, Yudrik. 2011. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Nurudin, 2007. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Vera, Nawiroh. 2016. Komunikasi Massa. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sumber Jurnal:

Ahmadi, D dan Sulaeman, A. 2009. Sikap Masyarakat terhadap Pemberitahuan Bahaya Flu Babi di Media. Jurnal Vol. XXV, No. 2, hlm 183




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14804

Flag Counter   Â