Gambaran Tingkat Kecemasan Mahasiswa Tingkat IV dalam Menghadapi Ujian Objective Structured Clinical Examination

Kiky Rizky Alamanda, Yuli Susanti, Susan Fitriyana

Abstract


Abstract. Anxiety is a hobby or anxiety. Boasting things that are not clear and cannot replace yourself. Anxiety itself can be experienced by medical students. The anxiety generally arises when students start various exams. One of the tests that must be carried out by students is Examination of the Objective Structure of Clinical Examination (OSCE). This study aims to determine the level of error in fourth-grade students of the Faculty of Medicine, Bandung Islamic University in the face of the OSCE exam. The sample in this study were fourth-grade students of the Faculty of Medicine, Bandung Islamic University in 2017/2018 who met the inclusion criteria of 131 people. The research method used is descriptive. The instrument used was the Hamilton questionnaire HARS anxiety assessment scale, with a random sampling method. Data were analyzed by statistical analysis. The results of research that show the incidence rate in OSCE are mostly moderate (32.2%), experience in students is 23 years (58.2%) and female gender (76.0%). OSCE is the determination of graduation for IV level students of Bandung Islamic University which can become stressors triggering anxiety to respondents.

Key words: HARS, OSCE, emotional level

 

Abstrak. Kecemasan adalah suatu kekhawatiran atau kegelisahan terhadap suatu hal yang tidak jelas dan bersifat dapat merugikan diri sendiri. Kecemasan sendiri dapat dialami oleh mahasiswa kedokteran. Kecemasan tersebut pada umumnya muncul saat mahasiswa menghadapi berbagai ujian. Salah satu ujian yang harus dihadapi oleh mahasiswa kedokteran adalah ujian Objective Structure Clinical Examination (OSCE). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui  tingkat kecemasan pada mahasiswa tingkat IV Fakultas Kedokteran Universitas Islam Bandung dalam menghadapi ujian OSCE. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa tingkat IV Fakultas Kedokteran Universitas Islam Bandung tahun 2017/2018 yang memenuhi kriteria inklusi sebanyak 131 orang. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif untuk menggambarkan tingkat kecemasan. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner Halmilton anxiety rating scale HARS, dengan metode random sampling. data dianalisis dengan analisis statistik deskriptif. Hasill penelitian menunjukkan tingkat kecemasan pada mahasiswa dalam menghadapi ujian OSCE sebagian besar termasuk sedang (32,2%), karakteristik usia pada mahasiswa adalah usia 23 tahun (58,2%) dan  jenis kelamin perempuan  (76,0%). OSCE merupakan penentuan kelulusan bagi mahasiswa tingkat IV Universitas Islam Bandung yang dapat menjadi stressor pencetus kecemasan kepada responden.

Kata Kunci       :   HARS, OSCE, tingkat kecemasan


Keywords


HARS, OSCE, tingkat kecemasan

Full Text:

PDF

References


Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun

Tentang Pendidikan Kedokteran. Indonesia; 2013.

Kemendikbud. Undang-Undang No 29 Tahun 2004 Praktik Kedokteran (Lembaga

Negara Republik Indonesia Tahun 2004 Nomor 116, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4431). Republik Indonesia; 2014:4431.

James A. The Objective Structured Clinical Examination. Ed. 2. Association For

Surgical Education; 2015.

Ananya Mandal M. Diagnosis kecemasan. News Mewdical Life Science.

Courtet P P. Serotonin transporter gene may be involved in short-term risk of

subsequent suicide attempts. Biological Psychiatry. 2014:46–51.

Yusoof. Prevalence and associated factors of stress, anxiety, and depression among

prospective medical student. Asian J Psychiatr. 2012;353:1-6.

Rasmun. Stress, Koping Dan Adaptasi Teori. Jakarta: Agung Seto; 2014.

Tessler R, Mechanic D DM. The effect of psychological distress on physician

utilization: a prospective study. J Health Soc Behav.

Hawari D. Manajemen Stres Cemas Dan Depresi. Jakarta: FKUI; 2013.

Sobur. Psikologi Umum Dalam Lintasan Sejarah. Cet ke V. Bandung: Pustaka Setia;

Stuart G. & SJ. Keperawatan Jiwa. Buku Kedok. Jakarta: EGC; 2016.

Riskesdas. Riset Kesehatan Dasar Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan

Kementerian Kesehatan RI. 2013:384.

Silva C BR. Sleep problems outperform depression and hopelessness as cross-sectional

and longitudinal predictors of suicide ideation and behavior in young adults. J Affect Disord. 2014;136:743–750.

Kate H. Bentley. Anxiety and its disorders as risk factors for suicidal thoughts and

behaviors: A meta-analytic review. Clin Psychol Rev. 2015;43:30–46.

Maslim R. Diagnosis Gangguan Jiwa. Rujukan Ringkas PPDGJ-III. Jakarta: Bagian

Ilmu Kedokteran Jiwa FK Unika Atmajaya; 2001.

Idrus MF. Gangguan Anxietas Menyeluruh ( GAM ). Kesehatan. 2015;I:4-12.

http://med.unhas.ac.id/kedokteran.

Kaplan, H.I & Saddock BJ. Sinopsis Psikiatri Ilmu Pengetahuan Perilaku Psikiatri

Klinis. Jilid I. Jakarta: Bina Rupa Aksara; 2007.

Yadav. The cross-sectional study of anxiety symptoms in students in pre-examination

period. Ind Psychiatry. 2017; June 1:56-63.

Hamilton M. The assessment of anxiety states by rating. Br J Med Psychol.

;32:50–55.http://dcf.psychiatry.ufl.edu/files/2011/05/HAMILTON- ANXIETY.pdf.

Nursalam. Skoring tingkat kecemasan. http://nursalam6500.wordeducation.com/

/01/skoring -kecemasan-dapat-ditentukkan (HARS) html). Published 2003. Accessed January 22, 2017.

Amir DP, Iryani D, Isrona L. Hubungan Tingkat Kecemasan dalam Menghadapi

Objective Structured Clinical Examination ( OSCE ) dengan Kelulusan OSCE pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Andalas. J Kesehat Andalas. 2016;5(1):139-144. doi:10.1017/CBO9781107415324.004

Notoatmojdo. Metode Penelitian. Teori Dan Aplikasi. Revisi. jakarta: Rhineka Cipta;

Hidayat A. Metode Penelitian Kebidanan Dan Teknik Analisis Data. Jakarta: Salemba

Medika; 2017.

Yuhelrida. Tingkat Kecemasan Dalam Menghadapi Objective Structured Clinical

Examination (OSCE) (Studi pada Peserta UKMP2DG Unsyiah Periode II Tahun 2016). 2016;1(November):26-31. http://unsyiah.ac.id.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/kedokteran.v0i0.12202

Flag Counter    Â