Analisis Penerapan Keadilan Distributif dan Kualitas Informasi Akuntansi Manajemen dalam Meningkatkan Kepuasan Kerja
Abstract
Abstract. Information is a set of data that has been processed and packaged into a form that has a function for its users. Information xwill be very useful if it is of the appropriate quality. If the company information received is of good quality, users will tend to show satisfaction with a positive attitude. This is a problem that is rife in companies. In this case, the information in question is management accounting information. This study aims to analyze the application of the quality of management accounting information and job satisfaction at the UNISBA Student Cooperative. As well as analyzing the quality of management accounting information in improving employee job satisfaction at the UNISBA Student Cooperative. The research method used is a case study with a qualitative approach. The results showed that the quality of management accounting information at the UNISBA Student Cooperative could increase job satisfaction. This can bex seen from the speed and accuracy of the information generated. The- UNISBA Student Cooperative has not been able to meet these criteria so it is not uncommon for information users tox feel annoyed.
Keywords: Quality of Management Accounting Information and Job Satisfaction
Abstrak. Informasi merupakan sekumpulan data yang telah xdiolah dan dikemas menjadi bentuk yang memiliki fungsi ba.gi penggunanya. Informasi akan sangat berguna jika memiliki kualitas yang sesuai. Jika informasi perusahaan yang diterima memiliki. Kualitas yang baik maka pengguna akan cenderung menun.jukkan kepuasan dengan sikap yang positif merupakan sebuah problematika yang marak terjadi di dalam perusahaan. Dalam hal ini, informasi yang dimaksud salah satunya informasi akuntansi manajemen. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan kualitas informasi akuntansi manajemen dan kepuasan kerja pa.da Koperasi Mahasiswa UNISBA. Serta menganalisis kualitas informasi akuntansi manajemen dalam meningkatkan kepuasan kerja karyawan pada Koperasi Mahasiswa UNISBA. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kasus dengan pendekatan. kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kualitas informasi akuntansi manajemen pada Koperasi Mahasiswa UNISBA dapat meningkatkan kepuasan kerja. Hal ini terlihat salah satunya dari cepat dan tepatnya informasi yang dihasilkan. Koperasi Mahasiswa UNISBA belum dapat memenuhi kriteria tersebut sehingga tidak jarang membuat pengguna informasi merasa kesal.
Kata kunci : Kualitas Informasi Akuntansi Manajemen dan Kepuasan Kerja
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-ali, D., & Ameen, A. 2018. The Influence of System Quality and Information Quality on User Satisfaction: The Case of Smart Government in UAE. 2nd International Conference on Management and Human Science (ICMHS 2018).
Anjarwati, S., & Apollo. 2018. Several Influences System Information Quality To User Satisfaction And Its Implication On Individual Perforrmance (Empirical Study International Freight Forwarding). Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi, 1(2).
Anwar, A. 2019. Bank BJB Sering Terjerat Kredit Fiktif, Ini Kata OJK. https://finansial.bisnis.com/
Buana, I. B. G. M., & Wirawati, N. G. P. 2018. Pengaruh Kualitas Sistem Informasi , Kualitas Informasi , dan Perceived Usefulness Pada Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22(1), 683–713.
Chenhall, R. H., & Morris, D. 1986. The Impact of Structure, Environment, and Interdependence on the Perceived Usefulness of Management Accounting Systems. The Accounting Review, 61(1), 16–35.
Davis, G. B. 2002. Kerangka Dasar Sistem Informasi Manajemen (Edisi 1). Pustaka Binaman Pressindo.
Delone, W. H., & McLean, E. R. 2013. The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update. Journal of Management Information Systems, 2(1), 1–11.
Ebert, J. R., & Griffin, W. R. 2014. Pengantar Bisnis (Edisi 10). Penerbit Erlangga.
Ginting, D. B., & Marlina, M. R. 2017. Analisis Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas layanan, Kualitas Informasi, Kemudahan Penggunaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Kepuasan Pengguna Fasilitas E-Filing. Media Informatika, 16(1), 20–31.
Hall, J. A. 2011. Accounting Information Systems (7th ed.). South Western Cangage Learning.
Hansen, D. R., & Mowen, M. M. 2007. Managerial accounting. In Thomson Higher Education (8th ed.). Rob Dewey. https://doi.org/10.1016/0890-8389(89)90042-5
Hantoro, J. 2020. DPRD DKI Minta BUMD Benahi Data Aset. https://metro.tempo.co/
Heidmann, M. 2008. The role of management accounting systems in strategic sensemaking. In The Role of Management Accounting Systems in Strategic Sensemaking (1st ed.). Deutscher Universitäts Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-9633-6
Kadir, A. 2001. Pengenalan Sistem Informasi (Edisi 1). Andi.
Laudon, K. C., & Laudon, J. P. 2015. Sistem Informasi Manajemen : Mengelola Perusahaan Digital (Edisi 13). Salemba Empat.
Lestari, R. 2015. The Influence Of Manager Competence On The Quality Of Management Accounting Information System And Its Implications On The Quality Of Management Accounting Information. IJABER, 13(6), 4405–4416.
Marnis & Priyono. 2008. Manajemen Sumber Daya Manusia (T. Chandra (ed.); Edisi 1). Zifatama Publisher. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Mulyadi. 2001. Akuntansi Manajemen (Edisi 3). Salemba Empat.
Priyono. 2010. Manajemen Sumber Daya Manusia (T. Chandra (ed.); Second, Vol. 2). Zifatama Publisher.
Rachmawati, R., & Lasniroha, T. 2014. The effect of management accounting information systems, management accounting information quality, services quality to user satisfaction and implications on decision making process. International Conference on Trends in Multidisciplinary Business and Economics Research, 1.
Song, J., Migliaccio, G. C., Wang, G., & Lu, H. 2017. Exploring the Influence of System Quality, Information Quality, and External Service on BIM User Satisfaction. Journal of Management in Engineering, 33(6), 04017036. https://doi.org/10.1061/(asce)me.1943-5479.0000549
Stair, R. M., & Reynolds, G. W. 2018. Fundamentals of Information Systems (Edisi 9). Cengage Learning.
Supono, A. H. B., & Kusufi, M. S. 2012. Akuntansi Manajemen (Akuntansi Manajerial) (Edisi 2). Salemba Empat.
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.25855
  Â