Mengapa Gen Z Tik Tokan (Perspektif Uses & Gratification pada Penggunaan Aplikasi Berbagi Video)
Abstract
Abstract. The user who plays Tik Tok especially of born in 1996 until 2010 or called also by generation z are increasing . With the the increasing of Tik Tok user on whole range of the age and generation z certainly makes there are various motivation that causes them to play Tik Tok .Tik tok gave a impact against the society. This study using qualitative descriptive methods .The purpose of this study to know the motivations of generation z plays Tik Tok .That motivation in usually stir by 2 factors namely from “internal” and “external” .”internal factor” is the caused by individual within oneself or itself .In the form of a also factors is usually attached to the person .”External factor” is a factor outside originated in the neighbourhood, in this case included from family , neighbourhood , schools and also from inner circle. The result of the research shows that tik tok give a positive & negative impact, as well as give a usefull information after they used it.
Abstrak. Semakin tingginya pengguna yang memainkan Aplikasi Tik Tok terutama dari kelahiran tahun 1996-2010 atau yang disebut juga dengan Generasi Z. dengan tingginya pengguna aplikasi Tik Tok dari berbagai macam kalangan usia hingga generasi Z membuat terdapat berbagai alasan yang menyebabkan mereka memainkan aplikasi Tik Tok. Aplikasi ini memberikan dampak terhadap masyarakat setelah memainkannya. Metode yang digunakan untuk penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Penelitian ini bertujuan mengetahui alasan dari generasi Z memainkan Tik Tok. alasan itu bisa disebabkan oleh pengaruh “internal” dan “eksternal”. “internal” adalah pengaruh yang disebabkan oleh dalam diri seseorang atau individu. “eksternal” merupakan berasal dari lingkungan atau sekitar, dalam hal ini yang termasuk adalah keluarga, lingkungan tempat tinggal, sekolah dan orang-orang terdekat. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa aplikasi tik tok memberikan dampak yang positif maupun negatif, serta memberikan informasi baru pada pengguna setelah memainkannya.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504
Computer Mediated Communication - Crispin Thurlow, Laura Lengel, Alice Tomic - Google Buku. (n.d.). Retrieved December 20, 2020, from https://books.google.co.id/books?id=auGcov_BquoC&pg=PA77&dq=Menurut+Joseph+Walther+dan+Malcom+Parks+cmc&hl=id&sa=X&ved=2ahUKEwimvpz17NztAhVn63MBHaS-BHcQ6AEwAHoECAYQAg#v=onepage&q=Menurut Joseph Walther dan Malcom Parks cmc&f=false
Draper, P. (2001). Handbook of Qualitative Research, 2nd edition edited by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. Sage, Thousand Oaks, 2000, 1144 pages, £69·00, ISBN 0 761 91512 5. Journal of Advanced Nursing - J ADV NURS, 33, 847. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.0472a.x
Hendrarto, D., & Ruliana, P. (2019). Strategi Public Relations Radio Delta FM Dalam Mempertahankan Pendengar Melalui Media Sosial. Jurnal Komunikasi |, 4(2), 166–178. https://journal.interstudi.edu/index.php/InterKomunika/article/view/337
How To Win Gen Z on Mobile. (n.d.). Retrieved May 9, 2021, from https://www.appannie.com/en/insights/reports/how-to-win-gen-z-on-mobile/
Kualitatif Heriyanto, P. (2018). Thematic Analysis sebagai Metode Menganalisa Data untuk. ANUVA, 2(3), 317–324.
Lu, X., & Lu, Z. (2019). Fifteen Seconds of Fame: A Qualitative Study of Douyin, A Short Video Sharing Mobile Application in China. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 11578 LNCS(June), 233–244. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21902-4_17
Luik, J. E. (n.d.). Media Sosial dan Presentasi Diri.
Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Tindakan Kela... - Google Books. (n.d.). Retrieved April 17, 2021, from https://www.google.co.id/books/edition/Metodologi_Penelitian_Kuantitatif_Kualit/s-kOEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=sugiyono+2015&pg=PA128&printsec=frontcover
Negara Pengguna TikTok Terbesar, Indonesia Bukan yang Pertama | Databoks. (n.d.). Retrieved April 10, 2021, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/07/06/negara-pengguna-tiktok-terbesar-indonesia-bukan-yang-pertama
Patton, M. Q. (2002). Two Decades of Developments in Qualitative Inquiry: A Personal, Experiential Perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261–283. https://doi.org/10.1177/1473325002001003636
Riyadh, J. (2020). Strategi Pengelolaan Facebook ANTVlovers Dalam Membangun Audience Engagement. 2(1), 30–50.
Social Psychology - Google Books. (n.d.). Retrieved April 17, 2021, from https://www.google.co.id/books/edition/Social_Psychology/neXtAAAAMAAJ?hl=id&gbpv=1&bsq=dispositional+attribution+situasional+Fritz+Heider&dq=dispositional+attribution+situasional+Fritz+Heider&printsec=frontcover
TikTok For Business: Iklan TikTok untuk bisnis. (n.d.). Retrieved May 9, 2021, from https://www.tiktok.com/business/id/
Zhou, Q. (2019). Understanding User Behaviors of Creative Practice on Short Video Sharing Platforms – A Case Study of TikTok and Bilibili. 124. http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=ucin155421202112545
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v8i1.31737
  Â