Pengaruh Gatekeeping di Radio Komersial Terhadap Minat Pendengar

Jordi Anugrah Rizkito, Rizky Fauzi

Abstract



Abstract. This study to find out which gatekeeping on commercial radio is in the Rase Sing Along Along "Rase FM" program to listeners promotion. This research is aimed at special Rase FM radio listeners on the Rase Sing Along program. The study is two variables, namely Gatekeeping as the X variable and the listener's interest as the Y variable. The research approach used is quantitative research with Explanative Survey research type. The object of his research is the Rase Sing Along program "Rase FM" and the Rase Sing Along listener program as respondents. Sampling using non-probability, using random sampling. The total number of respondents in this study was determined by the Taro Yamane formula which produced 99.99 and rounded off to 100 respondents. Researchers can estimate all the dimensions in this study have a score that is above average. The result showed that gatekeeping has an effect on commercial radio to listeners interest.

Keywords: Radio, Gatekeeping, Interest, Conclusion.

Abstrak. Penelitian ini untuk mengetahui apakah ada gatekeeping pada radio komersial dalam program Rase Sing Along terhadap minat pendengar. Penelitian ini ditunjukkan untuk pendengar radio Rase FM  yang khusus mendengarkan program Rase Sing Along. Terdapat dua variabel dalam penelitian ini, yaitu Gatekeeping sebagai variabel X dan Minat Pendengar sebagai variabel Y.  Pendekatan penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis eksplanatif survey. Objek peneltiannya adalah program Rase Sing Along dan pendengar program Rase Sing Along sebagai responden. Pengambilan sampel menggunakan non probability, dengan menggunakan random sampling. Jumlah responden dalam penelitian ini di tentukan dengan rumus Taro Yamane yang menghasilkan 99,99 dan dibulatkan menjadi 100 responden. Peneliti dapat memperkirakan semua dimensi dalam penelitian ini memiliki skor yang berada di atas rata rata. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa gatekeeping mempunyai pengaruh terhadap minat pendengar pada radio komersial.

Kata Kunci: Radio, Gatekeeping, Minat, Kesimpulan.

 


Keywords


Radio, Gatekeeping, Minat, Kesimpulan

Full Text:

PDF

References


Astuti, S. indra. (2010). Jurnalisme Radio: Teori dan Praktik. Simbiosa Rekatama Media.

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Rineka Cipta.

Kriyanto, R. (2014). Teknik Praktis: Riset Komunikasi. Kencana.

McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. SAGE Publications Ltd.

Muannas, M. (2018). Proses Gatekeeping Terkait Redistribusi Konten Media Sosial: Persfektif Generasi Z. Jurnal Jurnalisa, 4(2), 256–270. https://doi.org/10.24252/jurnalisa.v4i2.6898

Sarwono, S. W. (2010). Teori-Teori Psikologi Sosial. Rajawali Pers.

Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1996). Mediating The Message : Theories of Influences on Mass Media Content. Second Edition.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Tribunjabar.id. (2019). Soal Pembatasan Siaran & Tayangan Beberapa Lagu Berbahasa Inggris, Apa Kata KPID & Radio di Bandung? Www.Jabar.Tribunnews.Com. https://jabar.tribunnews.com/2019/02/27/soal-pembatasan-siaran-tayangan-beberapa-lagu-berbahasa-inggris-apa-kata-kpid-radio-di-bandung

Wijananto, A., Suraji, Magfiroh, H., & Nahrowi, A. (2013). Panduan Jurnalis Radio Untuk Perdamaian. Search For Common Ground (SFCG) Indonesia.




Flag Counter   Â