Hubungan Antara Tayangan Iklan Shampoo Sunsilk di Televisi dengan Tingkat Brand Loyalty bagi Konsumen

Gita Apriantin, Ike .

Abstract


Advertising is a promotional tool used by a company to introduce its products. There are two media that can be used to advertise that the electronic media and print media. Electronic media such as television and radio, while the print media, namely magazines, tabloids and newspapers. An effective ad can attract the attention of potential consumers so that consumers have the intention to buy. In this study the author examines the hijab Sunsilk ads on TV. Are there ads conjunction with Brand Loyalty level for consumers, this study uses the theory of individual selectivity where there are several aspects of this theory is selective exposure, selective perception and selective retention and recall. The purpose of this study are (1) to determine whether there is a relationship between the selective exposure level for consumers Brand Loyalty hijab. (2) to determine whether there is a relationship between the level of selective perception Brand Loyalty for consumers who berhijab. (3) to determine whether there is a relationship between the selective retention and recall with Brand Loyalty level for consumers who hijab. This study uses a quantitative correlation in this study population is a student of class 2013. Fikom Unisba data collection technique using questionnaires, interviews, literature and documentation. Based on the research that has been the author states that (1) existence of a relationship between selective Exposure to levels of brand loyalty. (2) The existence of a relationship between selective perception to the level of brand loaylty. (3) The relationship between the selective retention and recall with the level of brand loyalty. Based on the results of the exposure in the above results show that the relationship between Sunsilk Shampoo Ad Impressions Hijab in television with Consumer Brand Loyalty Levels.

 

Iklan merupakan alat promosi yang digunakan oleh sebuah perusahaan untuk memperkenalkan produknya. Terdapat dua media yang dapat digunakan untuk beriklan yaitu media elektronik dan media cetak. Media elektronik seperti Televisi dan Radio sedangkan media cetak yaitu majalah , Tabloid dan Koran. Iklan yang efektif dapat menarik perhatian calon konsumen sehingga konsumen memiliki niat untuk membeli. Dalam penelitian ini penulis meneliti tentang iklan sunsilk hijab di Televisi. Apakah terdapat hubungannya iklan tersebut dengan tingkat Brand Loyalty bagi konsumen, penelitian ini menggunakan teori Selektivitas Individu dimana terdapat beberapa aspek dalam teori ini yaitu selective exposure, selective perception dan selective retention dan recall. Adapun tujuan dari penelitian ini yaitu (1) untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara selective exposure dengan tingkat Brand Loyalty bagi konsumen yang berhijab. (2) untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara selective perception dengan tingkat Brand Loyalty bagi konsumen yang berhijab.(3) untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara selective retention dan recall  dengan tingkat Brand Loyalty bagi konsumen yang berhijab. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswi Fikom Unisba angkatan 2013. Teknik pengambilan datanya menggunakan kuesioner, wawancara, studi literatur dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian yang sudah penulis lakukan menyatakan bahwa (1) Adanya hubungan antara selective Exposure dengan tingkat brand loyalty.(2) Adanya hubungan antara selective perception dengan tingkat brand loaylty.(3) Adanya hubungan antara selective retention dan recall dengan tingkat brand loyalty. Berdasarkan hasil pemaparan di atas hasil menunjukan Bahwa adanya hubungan antara Tayangan Iklan Shampoo Sunsilk Hijab di Televisi dengan Tingkat Brand Loyalty bagi Konsumen.


Keywords


Advertising, Selective exposure, Selective perception, selective retention and recall, Brand Loyalty

References


Adrianto, Elvinaro dkk. 2007. Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Pekatama Media

Durianto, Darmadi Sugiarto dan Lie Joko Budiman. Brand Equity Ten. 2004. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama

Durianti, Darmadi dkk. 2004. Strategi Menaklukan Pasar “melalui riset ekuitas dan prilaku merekâ€. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Jaiz, Muhammad. 2014. Dasar-Dasar Periklanan. Yogyakarta : Graha Ilmu

Kothler, Philip. 2008. Manajemen Pemasaran.

Kriyanto, Rachmat. 2012. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: PT. Kencana

Nurudin. 2007. ¬Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Rakhmat, Jalaluddin. 2012. Metode Penelitian Komunikasi Dilengkapi Contoh Analisis Statistik. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Susanto, Happy. 2008. Hak – Hak Konsumen Jika Dirugikan. Jakarta : Transmedia Pustaka

Rangkuti, Freddy. 2008. The Power Of Brands. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama

Royan, Frans M. 2007. Sun Tzu “ Creating Distribution Strategyâ€. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6266

Flag Counter   Â