Peranan Program Director dan Produser pada Program Desta & Gina In The Morning dalam Meningkatkan Pendengar

Tsana Tsaradiana, Endri Listiani

Abstract


Radio is one of mass media which is closely related to citizens’ needs of various programs such as entertainment, information, and education. Therefore, some radio stations have to possess a unique and special program in order to attract listeners. Prambors Radio in its program called Desta & Gina in The Morning is one of famous radio stations located in Jakarta which has various programs – starting from information, entertainments, and education.This research is aimed to study the role of program director and producer of Desta & Gina in The Morning program in order to increase listeners’ interests. Based on that consideration, the researcher analyzed the stated topic through several elements, which are: the pre-production, the production, and the post-production process conducted by program director and producer in the program mentioned earlier. The method used in this research is qualitative method with descriptive study approach. Data collected are acquired from direct interviews with program director, producer and two announcers from the program. Moreover, data are enriched from literature study, observation, and internet searching.Based on the research conducted, it can be concluded that the role of program director and producer collaborate in the pre-production process to determine the name, the concept, the target, and content of the program. In the process of the production itself, program director will be the one to supervise the running of the program while the producer will be the one who is in charge. In the post-production process, program director obligates to evaluate the whole program and the result of producer’s and announcers’ works. Meanwhile, the producer will evaluate himself and evaluate the announcers. This is due to the effort of producing the best program and increasing listeners’ interest based on the mission of the program itself.

 

Radio merupakan salah satu media massa yang berkaitan erat dengan kebutuhan masyarakat yang dapat memberikan berbagai macam program informasi, hiburan, dan pendidikan. Maka beberapa stasiun radio harus memiliki sebuah program yang khas dan unik agar dapat menarik minat dengar masyarakat sebanyak mungkin. Prambors Radio pada program Desta & Gina In The Morning adalah salah satu perusahaan Radio ternama yang berlokasi di Jakarta yang memiliki berbagai macam program – program  informasi, hiburan, dan pendidikan.Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana peranan program director dan produser pada program Desta & Gina In The Morning dalam meningkatkan minat pendengar. Berdasarkan hal tersebut maka penulis menganalisis masalah tersebut melalui beberapa unsur yaitu proses pra produksi, produksi, pasca produksi yang dilakukan oleh program director dan produser pada program Desta & Gina In The Morning. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi deskriptif. Data yang diperoleh didapatkan melalui wawancara secara langsung dengan program director dan produser program Desta & Gina In The Morning, dan dua penyiar dari program Desta & Gina In The Morning.Selain itu data diperoleh melalui studi kepustakaan, observasi, dan internet searching. Berdasarkan hasil dari penelitian yang dilakukan, dapat disimpulkan bahwa proses peranan PD dan Produser dalam pra produksi adalah dengan menentukan dan bekerja sama dalam membentuk nama program, konsep progam, target dan isi dari program tersebut. Pada proses produksi program director mengawasi program Desta & Gina In The Morning, sementara produser bertanggung jawab penuh selama produksi program Desta & Gina In The Morning. Pada proses pasca produksi program director berperan mengevaluasi keseluruhan program dan cara kerja produser dan penyiar sementara produser bertugas mengevaluasi diri sendiri juga mengevaluasi cara kerja penyiar hal ini dilakukan agar program tersebut bisa terus menjadi program yang terbaik untuk dapat meningkatkan pendengar sesuai dengan tujuan dari program Desta & Gina In The Morning.


Keywords


Radio Program, Qualitative Descriptive Study, Pre-Production, Production, Post-Production

References


Ardianto, Elvinaro. 2010. Metode Penelitian Untuk Public Relatios Kuantitatif Dan Kualitatif. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Cangara, Hafied H, 2006. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

J.B. Wahyudi. 1994. Dasar-dasar Manajemen Penyiaran. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.

Masduki. 2004. Menjadi Broadcaster Profesional. Jogjakarta : Lkis.

Morissan, M.A. 2009. Manajemen Media Penyiaran: Strategi Mengelola Radio & Televisi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nurudin. 2009. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta : Rajawali Pers.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6055

Flag Counter   Â