Hubungan antara Electronic Word of Mouth Beauty Journal dengan Tindakan Membeli pada Website Sociolla.com

Nifta Nuranisa, Anne Maryani

Abstract


Abstract. The development of an increasingly modern era changes the pattern of human life to be more dynamic. Easy, fast and instant ways to shop tend to be very popular and favored by some people. From this, it began to emerge online sites. Almost all products are available on e-commerce platforms. Starting from the needs of clothing, food, household needs, and many others. No exception is required for women who are not separated from make up and skincare. With the demands of women's need for increasing cosmetics, the women are increasingly critical to search for related product information before making a purchase. Review or product reviews based on user experience can certainly be a very influential source of information for consumers. The form of reviews in online media can also be said as electronic word of mouth. One of the sites that provides the content review beauty products is the Beauty Journal. The purpose of this study is to find out if there is a relationship between the electronic word of mouth Beauty Journal and the purchase action on the website of Sociolla.com. The methods used are correlational using data collection techniques in the form of questionnaires, literature studies, and interviews. The population in this study was a Sociolla consumer who carried out transactions in March 2019, with sample withdrawal using random sampling techniques. Results in this study showed that there was a significant relation between the electronic word of mouth Beauty Journal with the purchase action on the website Sociolla.com, and the value of the correlation coefficient Rank Spearman amounted to 0.456 which has the level of relationships is quite meaningful.

Keywords:  Electronic Word of Mouth, Website, Purchase Action, Beauty Products

Abstrak. Berkembangnya zaman yang semakin modern ini mengubah pola hidup manusia menjadi lebih dinamis. Cara berbelanja yang mudah, cepat, dan instant cenderung sangat disukai dan digemari oleh beberapa kalangan masyarakat. Dari hal tersebut maka mulailah bermunculan situs-situs online. Hampir semua produk tersedia di platform e-commerce. Mulai dari kebutuhan sandang, pangan, kebutuhan rumah tangga, hingga banyak lainnya. Tak terkecuali kebutuhan bagi para wanita yang tak terlepas dari make up dan skincare. Dengan tuntutan kebutuhan wanita terhadap kosmetik yang semakin meningkat, maka semakin kritis pula wanita tersebut untuk mencari informasi produk terkait sebelum melakukan pembelian. Ulasan atau review produk berdasarkan pengalaman pengguna tentunya dapat menjadi sumber informasi yang sangat berpengaruh bagi konsumen. Bentuk ulasan dalam media online dapat dikatakan juga sebagai electronic word of mouth. Salah satu situs yang menyediakan konten review produk-produk kecantikan adalah Beauty Journal. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara electronic word of mouth Beauty Journal dengan tindakan membeli pada website Sociolla.com. Metode yang digunakan adalah metode korelasional dengan menggunakan teknik pengumpulan data berupa kuesioner, studi kepustakaan, dan wawancara. Populasi dalam penelitian ini adalah konsumen Sociolla yang melakukan transaksi pada bulan Maret 2019, dengan penarikan sampel menggunakan teknik random sampling. Hasil dalam penelitian ini menunjukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara electronic word of mouth Beauty Journal dengan tindakan membeli pada website Sociolla.com, dan didapatkan nilai koefisien korelasi Rank Spearman sebesar 0,456 yang memiliki tingkat keeratan hubungan yang cukup berarti.

Kata Kunci: Electronic Word of Mouth, Website, Tindakan Membeli, Produk Kecantikan

 


Keywords


Electronic Word of Mouth, Website, Tindakan Membeli, Produk Kecantikan

Full Text:

PDF

References


Al-Azzam, Dr. Abdel Fattah Mahmoud. 2016. “Assesing The Effect of Electronic Word of Mouth Dimension on The Consumer’s Selection of Restaurants and Cafes in Jordan-A Field Study of Restaurants and Cafes in The City of Irbid”. ERPA International Journal of Economic and Bussines Review. Vol.4, No.10, Oktober 2016 (hal. 168)

Goyette, I., Richard, L., Bergeron, J., & Marticotte, F. (2010). e-WOM Scale: Word-Of-Mouth Measurement Scale for e-Services Context. Canadian Journal of Administrative Sciences (hal. 11-23).

Kotler, P., & Armstrong, G. (2014). Principles of Marketing, Edisi Kedua Belas Jilid 1 Terjemahan Bob Sabran. Jakarta: Erlangga.

Maryani, Anne. (2014). “Komunikasi Dikalangan Perempuan Pebisnis Online.” dalam Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan PKM Sosial, Ekonomi dan Humaniora, Vol 4, No.1, Th, 2014 (hal. 28)

Setiadi, N. J. (2008). Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemesaran, Edisi Pertama Cetakan ketiga. Jakarta: Kencana.




Flag Counter