Strategi Marketing Mix De Majestic Bandung

Abel Dihqanzaki, Nurhastuti Nurhastuti

Abstract


Abstract. Bandung is a Famous city for tourism. Bandung has many stories about Indonesian history. Dutch heritage buildings are still sturdy and erect which is now called the building De Majestic Bandung. the change of function from the cinema to the place of artistic and cultural performances replaces the function of the building. There’s happened a tragedy in 2008 during “Beside†concert and killed 10 people in the building. Trauma and impact were felt at that time, but the building now called De Majestic Bandung is still active and there are often events with cultural arts, music concerts, watching together, shooting places, school percussion shows, and other events that show that this building is not end until now, which is where the basic of marketing (marketing mix) is very good to this building survival.The purpose of research that the writer’s do is to know the marketing mix strategy used to the building of De Majestic Bandung so that it can compete with another modern building. This study uses qualitative methods to explore the subject's experience of existing realities and case study approaches, because the writer’s needs contemporary (current) information and data about the marketing mix strategy adopted by De Majestic’s building in Bandung.Based on the results of the research After the “Beside†2008 concert tragedy until now De Majestic Bandung employees design and realize the marketing strategy that will be applied by them by together, by using of social media Instagram, Whatsapp, and online. Word of mouth from people who often watch together. Employees also improve the quality of good and quality services. Marketing Strategy Mix 7p applied by Building’s De Majestic Bandung in the form of: (Product), product at atmosphere of building and complete of facility. (Price), the price according to the failitas and the promo. (Place), strategic place, (promotion), promotion through online and social media, assisted also from community and media in Bandung. (People), employees always pay attention to the appearance and service, they also always keep the facility to always be in good condition. (process), employees of De Majestic always trying to provide good service for its customers to maintain the quality of the building De Majestic itself. (Physical Evidence) , De Majestic has complete facilities and facilities for Building.

Keywords : Strategy, Marketing Mix

 

Abstrak. Bandung merupakan kota yang cukup dikenal akan pariwisatanya. Kota Bandung ini memiliki cukup banyak cerita sejarah Indonesia. Gedung peninggalan Belanda masih kokoh dan tegak berdiri yang sekarang bernama gedung De Majestic  Bandung. Pengalihfungsian Bioskop menjadi tempat pertunjukan seni dan budaya menggantikan fungsi gedung ini. Sempat terjadi tragedi kelam pada tahun 2008 saat konser Beside dan menewaskan 10 orang di gedung tersebut. Trauma dan dampak cukup terasa saat itu, namun gedung yang sekarang bernama De Majestic  Bandung masih aktif dan sering sekali diadakan event atau acara yang bertajuk seni budaya, konser musik,nonton bareng, tempat shooting, pentas perkusi sekolah, dan acara lain yang menunjukkan bahwa gedung ini tidak  mati sampai sekarang, yang dimana tentunya pemasaran (marketing mix) yang sangat baik menjadi dasar bertahannya gedung ini.Adapun tujuan penelitian yang penulis lakukan adalah untuk mengetahui strategi marketing mix yang diterapkan oleh gedung De Majestic  Bandung sehingga mampu bersaing dengan gedung pertunjukan berkelas modern saat ini. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif untuk menggali pengalaman subjek tentang realitas yang ada dan pendekatan studi kasus, karena penulis membutuhkan informasi dan data kontemporer (masa kini) yang dalam mengenai strategi marketing mix yang diterapkan oleh gedung De Majestic  Bandung.Hasil dari penelitian Setelah tragedi konser Beside tahun 2008 hingga saat ini karyawan De Majestic  secara Bersama-sama merancang dan merealisasikan strategi  pemasaran yang akan diterapkan oleh mereka, berupa promosi media sosial Instagram, Whatsapp, dan line. Word of mouth  dari masyarakat yang sering nonton bareng. Karyawan juga meningkatkan mutu pelayanan yang baik dan berkualitas. Strategi Marketing Mix 7p yang diterapkan oleh Gedung De Majestic  Bandung berupa : Product (Produk), produk pada suasana gedung dan fasilitas lengkap. Price (Harga), harga sesuai failitas dan adanya promo . Place (Tempat), tempat strategis, Promotion (promosi), promosi melalui media online dan sosial, dibantu juga dari masyarakat dan media di Bandung. People (Orang), karyawan selalu memperhatikan penampilan dan pelayanannya dan mereka juga selalu menjaga fasilitas agar selalu dalam keadaan baik. Process (proses), karyawan De Majestic  selalu berusaha memberikan pelayanan yang baik untuk konsumennya untuk menjaga mutu kualitas gedung De Majestic  itu sendiri. Physical Evidence (bukti/Lingkungan fisik), De Majestic  memiliki kelengkapan dan fasilitas penunjang untuk Gedung.

Kata Kunci : Strategi, Marketing Mix


Keywords


Strategi, Marketing Mix

Full Text:

PDF

References


Alma, Buchari.2005.Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa.Bandung: Cv Alfabeta.

Hurriyati, Ratih.2015.Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen.Bandung : Cv Alfabeta.

Noor Rosyad, Udung.2011, Pengaruh Komunikasi Pemasaran terhadap Perluasan

Pangsa Pasar, MIMBAR Vol. XXVII, No. 2 (Desember 2011): 213-224.

https://repository.widyatama.ac.id/xmlui/bitstream/handle/123456789/6403/Bab%202.pdf?sequence=10. Hal 13.

https://library.binus.ac.id/eColls/eThesisdoc/Bab2/2014-1-00416-MNSI%20Bab2001.pdf. thesis. hal. 15. Diakses pada 8 agustus 2018, pukul 22.10.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.12582

Flag Counter   Â