Komunikasi Organisasi dalam Memotivasi Karyawan Departemen Maintenance Regional Duri PT. Chevron Pacific Indonesia

Sabrinadhia Nurhadiati, Ike Junita Triwardhani

Abstract


Abstract. Communication is needed to motivate human resources involved in it. one of them is PT. Chevron Pacific Indonesia that pays attention to motivation for its employees. Especially in the regional maintenance department of Duri. This is useful to be able to direct employees according to the goals in the company, improve employee performance, and so on. This study aims to: 1) find out the need for achievement in organizational communication in motivating regional maintenance department employees in Duri. 2) knowing the need for empowerment in organizational communication in motivating Duri regional maintenance department employees. 3) knowing the needs of affiliates in organizational communication in motivating Duri regional maintenance department employees. In this study the author uses quantitative methods with a qualitative approach. Data was obtained based on interviews with the maintenace department employees, observations by direct observation, and literature study. Researchers choose resource persons, namely employees of the maintenace department. To test the validity of the data obtained in the study, the authors made field observations in more depth. Previous data obtained from the results of interviews with the resource persons were then tested for validity through direct observation in the activities of the motivation of the Duri Regional maintenance department staff. The results of this study are maintenance department employees who have high motivation in working.

Keywords: Organizational Communication, Motivasi

 

Abstrak. Komunikasi dibutuhkan untuk memotivasi sumber daya manusia yang terlibat di dalamnya. salah satunya PT. Chevron Pacific Indonesia yang memperhatikan motivasi pada karyawannya. Terutama pada departemen maintenance regional Duri. Hal ini berguna untuk dapat mengarahkan karyawan sesuai dengan tujuan dalam perusahaan, meningkatkan kinerja karyawan, dan sebagainya. Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengetahui kebutuhan berprestasi pada komunikasi organisasi dalam memotivasi karyawan departemen maintenance regional Duri. 2) mengetahui kebutuhan empowering pada komunikasi organisasi dalam memotivasi karyawan departemen maintenance regional Duri. 3) mengetahui kebutuhan afiliasi pada komunikasi organisasi dalam memotivasi karyawan departemen maintenance regional Duri. Pada penelitian ini penulis menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan kualitatif. Data diperoleh berdasarkan hasil wawancara terhadap kayawan departemen maintenace, observasi dengan melakukan pengamatan langsung, dan studi pustaka. Peneliti memilih narasumber yaitu karyawan departemen maintenace. Untuk menguji validitas data yang diperoleh dalam penelitian, penulis melakukan observasi ke lapangan secara lebih mendalam. Data yang sebelumnya diperoleh dari hasil wawancara dengan para narasumber selanjutnya diuji validitasnya melalui observasi langsung dalam kegiatan motivasi kayawan departemen maintenance Regional Duri. Hasil dari penelitian ini adalah karyawan deparetemen maintenance memiliki motivasi yang tinggi dalam bekerja.

Kata Kunci: Komunikasi Organisasi. Motivasi


Keywords


Komunikasi Organisasi, Motivasi

Full Text:

PDF

References


Marihot, Tua Effendi 2009. Manajemen Sumber Daya Manusia, Pengadaaan, Pengembangan, Pengkompensasian, Peningkatan Produktivitas Pegawai. Jakarta. Grafindo

Robbins, Stephen P 2006. Perilaku Organisasi. Edisi 10. Jakarta. PT. Salemba Empat

Robbins SP, and Judge. 2002. Prilaku Organisasi. Jakarta. PT Selemba Empat

Sendjaja, Djuarsa, 2004. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta. PT. Raja Grafindo Persada




Flag Counter