Komunikasi Interpersonal Driver Gojek

Siska Andriyani, Endri Listiani

Abstract


Abstract. This study aims to determine the interpersonal communication of Go-jek drivers for customer satisfaction. so as to answer the problem above the researcher analyzed the researcher using five positive attitudes that support interpersonal communication, namely the attitude of openness, empathy , supportive attitude, positive attitude, and equality between employees and consumers . Researchers use a quantitative approach. The study population was students of Bandung Islamic University who had used Gojek transportation, the number of active student population for the 2017-2018 period was 12,767. The research method used is a survey using descriptive analysis techniques. The sampling unit is an active student of Bandung Islamic University for the 2017-2018 period totaling 100 people. Data collected through questionnaires and literature study. The results showed that the interpersonal communication of Go-jek drivers to get customer satisfaction was good value by the respondents, with an average openness score of 3.85, the average score of Empathy (emphaty) which was 3.958, the average score of Support (supportiveness) that is 4,028, the average score of Positive (positiveness) is 3,954 and the average score of Equity (aquality) is 4,018 which means that most of the Go-jek drivers have good interpersonal communication because the Go-jek driver has fulfilled the Five positive attitudes of things this is expected to create customer satisfaction.Keywords : Interpersonal Communication, Openness, Empathy, Supportive Attitude, Attitude Positive, Equality

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui komunikasi interpersonal driver Go-jek untuk kepuasan konsumen . sehingga untuk menjawab masalah di atas peneliti menganalisa peneliti menggunakan lima sikap positif yang mendukung komunikasi interpersonal yaitu sikap keterbukaan (opennes), empati (empathy), sikap mendukung (supportiveness), sikap positif (positiveness), dan kesetaraan (equality) antara pegawai dengan konsumen. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian adalah mahasiswa Universitas Islam Bandung yang pernah menggunakan transportasi Gojek, jumlah populasi mahasiswa yang aktif periode  2017-2018 adalah 12.767. Metode penelitian yang digunakan adalah survey dengan menggunakan teknik analisis deskriptif. Unit sampling adalah mahasiswa aktif Universitas Islam Bandung periode 2017-2018 yang berjumlah 100 orang. Data dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner dan studi pustaka. Hasil penelitian menunjukan  bahwa komunikasi interpersonal driver Go-jek untuk mendapatkaan kepuasaan pelanggan di nilai baik oleh responden, dengan Skor rata-rata keterbukaan yaitu 3,85, skor rata-rata Empati (emphaty) yaitu 3,958, skor rata-rata Dukungan (supportiveness)  yaitu 4.028, skor rata-rata Rasa Positif (positiveness) yaitu 3,954 dan skor rata-rata Kesetaraan (aquality) yaitu 4,018 yang artinya sebagian besar driver Go-jek memiliki komunikasi interpersonal yang  baik karena driver Go-jek telah memenuhi Lima sikap positif dari hal tersebut maka di harapkan akan terciptanya kepuasan pelanggan.

Kata Kunci : Komunikasi Interpersonal, Keterbukaan, Empati, Sikap Mendukung, Sikap Positif, Kesetaraan


Keywords


Komunikasi Interpersonal, Keterbukaan, Empati, Sikap Mendukung, Sikap Positif, Kesetaraan

Full Text:

PDF

References


Arni, Muhammad. 2005. Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.

A. Devito, Joseph. 1997. Komunikasi Antar Manusia. Jakarta: Prossional Books.

Cangara , Hafied. 1998. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta. Rajawali Pers.

C.Mowen, Jhon Michael.2002. Prilaku Konsumen. Jakarta. Erlangga.

Effendy, Onong Uchjana. 1992. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Munandar, Utami, 2004. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta. Rineka Cipta.

Lili Weri,A. 1992. Komunikasi Antar Pribadi. Yogyakarta: Kanisius.

Barnes, James G. 2003. Secret Of Customer Relationship Management. Yogyakarta. Andi.

http://www.merdeka.com/jakarta/sudah-ugal-ugal-driver-go-jek-ini-bentak-penumpangnya.html.di akses pada 25-07-2018. 08:14




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.11514

Flag Counter   Â