Hubungan antara Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA IT X Bandung

Putri Nur Octaviani, Siti Qodariah

Abstract


Abstract. Students SMA IT X tends doing procrastination in completing their task or schoolwork. When they come home from school, most of them prefer did such a fun activities than did a schoolwork at that time. But there are also high school students IT X who didn’t postpone their  schoolwork. After school, they need a short time to rest and then work on and complete their schoolwork. One of the internal factors that make students SMA IT X procrastinate in doing or completing the task is self efficacy. There’s difference self efficacy owned by SMA IT X high school students, some of them has low self efficacy and some of them has high self efficacy. The purpose of this study is to find out how closely the relationship of Self Efficacy with Academic Procrastination on students SMA IT X Bandung. This research uses population study, with the subject of research as many as 46 students. The method used in this research is correlational research method. Data collection in this study used questionnaire about Self Efficacy from Bandura (1997) and Academic Procrastination based on theory from Ferrari (1995) . The data obtained is data ordinal. The results showed that there is a significant negative relationship between Self Efficacy with Academic Procrastination on IT X High School Students with correlation value -0.705. The relation between self-efficacy aspect and academic procrastination which is high is Magnitude aspect of -0.644.

Keywords: Self Efficacy, Academic Procrastination, and Students High School

 

Abstrak. Siswa SMA IT X cenderung melakukan penundaan dalam mengerjakan maupun menyelesaikan tugas sekolah. Ketika mereka pulang sekolah, sebagian besar mereka melakukan aktivitas yang lebih menyenangkan dibandingkan untuk mengerjakan tugas sekolah pada saat itu juga. Tetapi ada juga siswa SMA IT X yang cenderung rendah tidak melakukan penundaan dalam mengerjakan maupun menyelesaikan tugas sekolah. Ketika sepulang sekolah, mereka membutuhkan waktu yang singkat untuk beristirahat dan kemudian mengerjakan dan menyelesaikan tugas sekolah. Salah satu faktor internal yang membuat siswa SMA IT X melakukan penundaan dalam mengerjakan maupun menyelesaikan tugas ialah efikasi diri. Efikasi diri yang dimiliki siswa SMA IT X ada yang rendah atau tinggi. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa erat hubungan Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA IT X Bandung. Penelitian ini menggunakan studi populasi, dengan subjek penelitian sebanyak 46 siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian korelasional. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan kuesioner mengenai Efikasi Diri dari Bandura (1997) dan Prokrastinasi Akademik berdasarkan dari Ferrari (1995). Data yang diperoleh merupakan data ordinal. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA X Bandung sebesar -0,705. Hubungan antara aspek efikasi diri yang tergolong tinggi dengan prokrastinasi akademik  ialah aspek Magnitude sebesar -0,644.

Kata kunci : Efikasi Diri, Prokrastinasi Akademik, dan Siswa SMA


Keywords


Efikasi Diri, Prokrastinasi Akademik, dan Siswa SMA

Full Text:

PDF

References


Bandura, A. (1991). Self Efficacy Mechanism in Psychological and Helath-Promoting Behavior, Prentice Hall, New Jersey.

Bandura, A. (1997). Self-Efficacy The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman and Company.

Ferrari, J. R., Ohson, J. L., & Mccown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance, theory, research and treatment. (Plenum Pre.). New York.

S Qodariah, SH Manan, DP Ramdhayani. (2012) Gambaran Faktor Penyebab Prokrastinasi Pada Mahasiswa Prokrastinator Yang Mengontrak Skripsi. Bandung. Universitas Islam Bandung.

Santrock,W. J. (2007). Life span development: Perkembangan masa hidup (jilid 2). Jakarta: Erlangga.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9286

Flag Counter    Â