Studi Komparatif Parent Involvement Siswa Berprestasi Tinggi dan Rendah pada Keluarga Ekonomi Rendah SDN Melong Mandiri 6 Cimahi

Mariska Tri Handayani, Dewi Rosiana

Abstract


Abstract. Parents are giving education is first and foremost the enormous influence of the coaching and personal development of students. The role of parents in their efforts to help improve the academic achievement of children can be considered as parent involvement. Parent involvement is the interaction of parents with schools and with children to help children in academic success. There are three types of parent involvement, namely; home-based involvement, school-based involvement, academic socialization. So the goal of this study was to obtain data about the picture of parent involvement in older people high and low achieving students in low income families in SDN Melong Mandiri 6 Cimahi. Collecting data using a questionnaire which refers to the theoretical concept of the Parent Involvement of Hill and Tyson. Data analysis technique used is a statistical test such contingency coefficient analysis with the Mann-Whitney menggunkaan formula. The results of the analysis using the Mann-Whitney techniques acquired Z count of -8746 with a significance value of 0000 or the p value of <0.05. From the analysis, it can be argued there are significant differences between the parent involvement high achieving students with underachieving students in low income families.


Abstrak. Orangtua merupakan pemberi pendidikan yang pertama dan utama yang pengaruhnya sangat besar terhadap pembinaan dan pengembangan pribadi peserta didik.Peran orang tua dalam usahanya membantu meningkatkan prestasi akademik anak dapat dikatakan sebagai parent involvement.Parent involvement yaitu interaksi orangtua dengan sekolah dan dengan anak untuk membantu kesuksesan anak dalam akademik.Terdapat tiga tipe parent involvement yaitu; home-based involvement, school-based involvement, academic socialization.Maka tujuan dari penelitian ini adalah untuk memperoleh data mengenai gambaran parent involvement pada orang tua siswa berprestasi tinggi dan rendah pada keluarga ekonomi rendah di SDN Melong Mandiri 6 Cimahi.Pengumpulan data menggunakan kuesioner yang mengacu pada konsep teori Parent Involvement dari Hill dan Tyson.Teknik analisis data yang digunakan ialah uji statistik berupa analisis koefisien kontingensi dengan menggunkaan rumus Mann- Whitney.Hasil analisis dengan menggunakan teknik Mann-Whitney diperoleh Z hitung sebesar -8.746 dengan nilai signifikansi atau p value sebesar 0.000 < 0.05.Dari hasil analisis tersebut, maka dapat dikemukakan ada perbedaan yang sangat signifikan parent involvement antara siswa berprestasi tinggi dengan siswa berprestasi rendah pada keluarga ekonomi rendah.


Keywords


Parent Involvement, Home-based Involvement, School-based Involvement, Academic Socialization

References


Arikunto, Suharsimi. (2010). Metode Peneltian. Jakarta : Rineka Cipta.

Balli, Sandra J., David H. Demo, and John F. Wedman. (1998). Family involvement with children’s homework: An intervention in the middle grades. Family Relations, 47, 149-157

Bieschke, James G. (2013). Parental Involvement Predictors of Academic Success: A Review of The Nces 2007 Parent and Family Involvement In Education Survey. Drake University: Des Moines, Iowa.

Desforges, Charles. (2003). The Impact Of Parental Involvement, Parental Support and Family Education On Pupil Achievement and Adjustment: Department for Education and Skills,

Djafar, Fatimah. (2014). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Anak. Gorontalo. IAIN Sultan Amai Gorontalo.

Hill. Nancy E. And Tyson. F Diana. (2009). Parental involvement in Middle School : A Meta-Analitic Assessment of the Strategies That Promote Achivement. Duke University: American Psychological Association.

Juwita, Yohana L (2015). Hubungan Parent Involvement dengan Student Engagement Siswa Kelas XI di SMK TI Garuda Nusantara Cimahi. Bandung. Universitas Islam Bandung.

Noor, Hasanuddin. (2012). Psikometri: Aplikasi dalam Penyusunan Instrumen

Pengukuran Perilaku. Bandung : Fak.Psikologi-UNISBA.

Nurhidayah, Siti. (2008). Pengaruh Ibu Bekerja dan Peran Ayah Dalam Coparenting Terhadap Prestasi Belajar Anak. Surabaya.

Silvia, Mega Retnaningtya. (2015). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak di TK Anak Ceria. Surabaya. Universitas Airlangga.

Tolada, Titis. (2012). Hubungan Keterlibatan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Anak Usia Sekolah di SDIT Permata Hati Banjarnegara. Depok. Universitas Indonesia.

Widjdati, Yusri. (). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Semarang. IKIP Veteran Semarang.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4370

Flag Counter    Â