Studi Deskriptif Self Compassion pada Guru di Sekolah Dasar Dewi Sartika Bandung

Antaza Naurania Izdhihar Abidin, Indri Utami Sumaryanti

Abstract


Abstract. Children with special needs require a different kind of education from regular children. One of the education option for them is an inclusive school. At Dewi Sartika Elementary School, there’s only one teacher in one classroom. These teachers handle the majority children with special needs. Besides teaching, these teachers have a role too as a care giver, it is someone who give some help and affection for those in needs. As a teacher, they face a lot of adversity or suffering, but these teachers show that they have self compassion, that is being kind to self when they do some mistakes, facing a difficulties and a failure. This research aimed to obtain a description of the teacher’s self compassion and the affecting factors including gender, personality, role of culture, and role of parents. Descriptive method is used with measuring instrument that refers to Kristin Neff’s to 9 subjects. The result is shows that 4 (44%) teachers with low self compassion and 5 (55%) teachers with high self compassion. In this research the most affecting factor of teacher’s self compassion is role of parents.

 

Abstrak. Anak dengan kebutuhan khusus (ABK) memerlukan pelayanan pendidikan yang berbeda dengan anak reguler. Pilihan pendidikan untuk ABK adalah sekolah inklusi. Di SD Dewi Sartika, dalam satu kelasnya hanya terdapat satu guru kelas. Guru di sekolah ini menangani ABK yang menjadi mayoritas dalam satu kelas. Selain mendidik dan mengajar, guru di sekolah ini juga berperan sebagai care giver atau seseorang yang memberikan bantuan dan kasih sayang kepada yang membutuhkan. Sebagai guru, mereka menghadapi banyak kesulitan (suffering) dalam pekerjaannya. Tetapi guru menunjukkan bahwa mereka mempunyai self compassion, yaitu berlaku baik terhadap diri sendiri saat melakukan kesalahan, dihadapkan pada kesulitan dan kegagalan. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran self compassion guru dan faktor-faktor yang mempengaruhinya, diantaranya jenis kelamin, kepribadian, budaya dan pola asuh. Metode yang digunakan adalah deskriptif dengan alat ukur mengacu pada alat ukur dari Kristin Neff dan subjek penelitian sebanyak 9 orang. Hasil penelitian menunjukkan terdapat 44% guru dengan self compassion rendah atau 4 orang dan 55% guru dengan self compassion tinggi atau 5 orang. Dalam penelitian ini faktor yang paling mempengaruhi tinggi rendahnya self compassion guru adalah faktor pola asuh.


Keywords


Self Compassion, Suffering, Teacher, Care Giver.

References


Bernard, L., K., & Curry, J. F. (2011). Self Compassion: Conseptualizations, Correlates, & Interventions. Review of General Psychology, Duke University

McCrae, R. R. Costa, P.T. Jr. (May 1997). Personality Trait Structure as a Human Universal. American Psychologist In the Public Domain. Vol. 52, No. 5.

Neff, K. D. (2009). Self-Compassion. In M. R. Leary & R. H. Hoyle. Handbook of Individual Differences in Social Behavior. New York: Guilford Press

Neff, K & McGehee, P. 2009. Self-Compassion and Psychological Resilience Among Adolescents and Young Adults. Psychological Press.

Neff, K. D. (2003). Self Compassion â€Stop Beating Yourself Up and Leave Insecurities Behindâ€. Texas : Harper Collins Publishers




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3860

Flag Counter    Â