Studi Deskriptif Sikap Mahasiswa 2015 Terhadap Metode Pembelajaran Pesantren Mahasiswa di Universitas Islam Bandung

Yanti Nur'amalia, Ria Dewi Eryani

Abstract


Abstract. The university can be meant as education institution that conducts education movement, and many various of skill such as : education, economics, law, psychology, technical language, and health. University of Islamic Bandung had mission in order that the graduation has qualification as Mujahid (Hero), Mujtahid (Researcher), and Mujaddid (Innovator), for achievement that qualification, not only through instructional process but also through carrying out new students Pesantren. Hopeful, after conducting Pesantren, the students are able to understand the materials that have been given and they are able to apply the science that they have got in their society where they stay. For acheiving that hope, teaching method becomes one of points which influent to understand the materials given. The method which is used in this study is Descriptive Method with amount of respondents are 120 student of 2015. The collecting data whish is conducted by using attitude questioner. The data that is gotten is 55% the positive students attitude, and 45% is the negative students attitude against instructional method in Pasantren. While students attitude in each instructional method is 62% positive attitude and 38% negative attitude against responsive method, 73% positive attitude and 27% negative attitude against simulations method, 44% positive attitude and 46% negative attitude against lecture method.

 

Abstrak. Perguruan tinggi dapat diartikan dengan suatu lembaga pendidikan yang menyelenggarakan pendidikan dan berbagai macam keahlian, misalnya : bidang pendidikan, ekonomi, hukum, psikologi, teknik, kesehatan dan lain-lain. Universitas Islam Bandung memiliki misi agar lulusannya memiliki kualifikasi sebagai mujahid (pejuang), mujtahid (peneliti), dan mujaddid (pembaharu). Guna mencapai kualifikasi tersebut, selain melalui pengajaran, juga melalui program pesantren mahasiswa baru. Harapan setelah pelaksanaan pesantren mahasiswa dapat lebih memahami mengenai materi-materi yang telah diberikan dan juga dapat mengaplikasikannya di masyarakat. Untuk mencapai harapan tersebut, metode mengajarpun menjadi salah satu faktor yang mempengaruhi pemahaman materi yang diberikan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan jumlah responden sebanyak 120 mahasiswa 2015. Pengumpulan data yang dilakukan dengan menggunakan kuisioner Sikap. Data yang diperoleh adalah 55% sikap mahasiswa positif dan 45% sikap mahasiswa negatif terhadap metode pembelajaran di pesantren. Sedangkan sikap mahasiswa pada masing-masing metode pembelajaran adalah 62% sikap positif dan 38,3% sikap negatif terhadap metode responsi, 73% sikap positif dan 27% sikap negatif terhadap metode simulasi, 44% sikap positif dan 56% sikap negatif terhadap metode ceramah.


Keywords


Attitude, Instructional method, Pesantren of Unisba’s Student

References


Ahmadi, A. (2009). Psiokologi Sosial (pp. 164). Jakarta : Rineka Cipta

Sagala, S. (2014). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajran. Bandung : Kencana Prenada Media Group




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3856

Flag Counter    Â