Hubungan Antara Self Control dan Motivasi Bermain Game Online pada Dewasa Awal

Indi Dwi Lestari, Agus Budiman

Abstract


Abstract. Now playing online games is a part of millennial life. This has a negative effect on the players especially those who are in early adulthood as students. Online game players have the drive to make them want to continue playing online. This makes them play online games excessively, so self control is needed. This study aims to see how closely the relationship between self control and motivation to play online games in early adulthood who play online games at Immortal Cyber Cafe. The study used a correlational method with 35 subjects. Data collection uses a measure of motivation to play online games from Yee (2006) and self control that refers to Averill's theory (1973). Correlation value of -0.520 with a significance value = 0.001. The results of the study there are negative relationships that are quite close and significant. This means that the lower the self-control of early adults who play online games, the higher the motivation to play online games.

Keywords: Self Control, Motivation, Adult.

 

Abstrak. Saat ini bermain game online merupakan bagian di dalam hidup masyarakat milenial. Hal ini membawa efek negatif bagi para pemainnya apalagi yang berada di masa dewasa awal berstatus sebagai pelajar dan mahasiswa. Pemain game online memiliki dorongan yang membuat ingin terus bermain game online. Hal ini membuat mereka bermain game online secara berlebihan, sehingga dibutuhkan self control. Penelitian ini bertujuan untuk melihat seberapa erat hubungan antara self control dan motivasi bermain game online pada dewasa awal yang bermain game online di Immortal Cyber Cafe.  Penelitian menggunakan metode korelasional dengan  subjek 35 orang. Pengumpulan data menggunakan alat ukur motivasi bermain game online dari Yee (2006) dan self control yang mengacu pada teori Averill (1973). Nilai korelasi sebesar -0,520 dengan nilai signifikansi= 0,001. Hasil penelitian terdapat hubungan negatif yang cukup erat dan signifikan. Hal ini berarti semakin rendah self control dewasa awal yang bermain game online maka semakin tinggi motivasi bermain game online.

Kata kunci : Self Control, Motivasi, Dewasa


Keywords


Self Control, Motivasi, Dewasa

Full Text:

PDF

References


Amalia, Vivid (2013) Hubungan motivasi penggunaan handphone dengan kontrol diri pada anak usia menengah akhir di Sekolah Dasar Negeri Sukun 1 Malang. thesis:Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Averill. J.R. (1973). Personal Control Over Aversive Stimuli and its Relationship to Stress. Psychological Bulletin 286-303 University of Massachusetts.

Gunarsa, S.D. (2009). Dari Anak Sampai Usia Lanjut: Bunga Rampai Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.

Griffiths, M. (2009). Excessive use of massively multiplayer online role playing games: A pilot study. International Journal of Mental Health and Addiction. 7, 563-571.

Lengkong, Vivekanda. (2013). Gambaran Motivasi Bermain Para Pemain MMORPG Yang Tergolong High Engagement Gamer. Jakarta: Unika Atma Jaya.

Mamppiare,Andi. (1983). Psikologi Orang Dewasa. Surabaya: Usaha Nasional

Tangney, J.P., Baumeister, R.F., & Boone, A.L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 271-322.

Yee, N. (2006). Motivations for play in online games. Cyber psychology & behavior, 9, (6).




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.17119

Flag Counter    Â