Studi Deskriptif Kepribadian Big Five pada Anggota Ojek Pangkalan Pasir Impun Bandung

Ridho Ahmad Rabbani, Temi Damayanti Djamhoer

Abstract


Abstract. The drivers at Pasir Impun ojek’s pool tend to show a rejection of the online motorbikes existence. They feel income has decreased since the advent of online motorbikes. They imposed separate rules for online motorbike drivers. Administratively (personal data and vehicle data) all members in this ojek’s pool are eligible to become online motorcycle drivers, but still refuse to join as an online motorcycle driver. Even though the online motorcycle service provider has provided convenience and priority to register as a driver. Personality trait in this study using the Big Five approach (Mc.Crae and Costa). The purpose of this study was to obtain empirical data on the personality trait of the members of the motorcycle drivers in Pangkalan Pasir Impun. The method used is descriptive study with a sample of 30 members at Pasir Impun which refers to the standard measuring instrument of NEO-PIR (Neuroticsm, Extraversion, Openess, Revised Personality Inventory). The Big Five personality traits of pangkalan Pasir Impun ojek members sequentially from the most dominant are high criteria extraversion, low criteria for openess to experience, high criteria for neuroticism, low agreeableness criteria and conscientiousness with equal percentages in both criteria.

Keywords: Big Five Personality Trait, NEO-PIR, Pasir Impun Ojek’s Pool

 

Abstrak. Ojek pangkalan Pasir Impun cenderung menunjukan respon penolakan terhadap keberadaan ojek online. Mereka merasa pendapatan berkurang semenjak munculnya ojek online. Mereka memberlakukan aturan tersendiri untuk ojek online. Sebetulnya secara administratif (data diri dan data kendaraan) seluruh anggota di pangkalan ini sudah memenuhi syarat untuk menjadi pengemudi ojek online, namun tetap saja menolak untuk bergabung menjadi pengemudi ojek online. Padahal pihak penyedia jasa ojek online sudah memberikan kemudahan dan prioritas untuk mendaftar menjadi pengemudi. Trait kepribadian pada penelitian ini, menggunakan pendekatan The Big Five (Mc.Crae dan Costa). Tujuan penelitian ini untuk memperoleh data empiris gambaran trait kepribadian anggota ojek pangkalan Pasir Impun. Metode yang digunakan adalah studi deskriptif dengan sampel 30 orang anggota Pasir Impun yang mengacu pada alat ukur baku dari NEO-PIR (Neuroticsm, Extraversion, Openess, Personality Inventory Revised). Trait kepribadian Big Five anggota ojek pangkalan Pasir Impun secara berurutan dari yang paling dominan adalah extraversion kriteria tinggi, openess to experience kriteria rendah, neuroticism kriteria tinggi, agreeableness kriteria rendah dan conscientiousness dengan persentase sama besar di kedua  kriteria.

Kata Kunci: Trait Kepribadian Big Five, NEO-PIR, Pangkalan Pasir Impun


Keywords


Trait Kepribadian Big Five, NEO-PIR, Pangkalan Pasir Impun

Full Text:

PDF

References


Anwar, A.A (2017). Keunggulan dan Konflik Antar Moda Transportasi di Kota Makassar. Jurnal Etnografi Indonesia. Vol 2 no.2 hal 220-247.

McCrae, R.R., & Costa, P.T (2006). Personality in Adulthood (2nd ed). New York, MA: The Guilford Press.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.Bandung: PT. Alfabeta

Sumber dari internet : diakses pada tanggal 13 November 2017

(https://www.suara.com/news/2017/07/19/192700/tampil-beda-spanduk-di-pangkalan-ojek-satu-ini-bikin-salut




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.11772

Flag Counter    Â