Hubungan antara Friendship Quality dengan Academic Adjustment pada Mahasiswa Fakultas Teknik Angkatan 2015 Universitas Islam Bandung

Clarinta Alfisyahrina, Hedi Wahyudi

Abstract


Abstract. The period of study at Faculty of Engineering Unisba is expected to be completed within a period of 4 years. The Faculty of Engineering is the only Engineering faculty that implements the KKNI while still adhering to Islamic values in the learning process in West Java. The system of applying the KKNI is applied in the 2015 class in semester 2. Students in universities, are not spared from changes in the surrounding environment. Not all students can build friendly relations well, especially when entering a new environment. With the group assignments in almost every subject, they are used to working together in the task. This makes students more tight so they have the desire to 'get together, get out together'. The purpose of this study was to obtain empirical data regarding the relationship between Friendship Quality and Academic Adjustment in  Faculty of Engineering students class 2015 UNISBA. The research subjects were 73 students using sampling techniques. The method in this study is correlational research methods. Data collection uses a questionnaire regarding Friendship Quality based on FQUA and Academic Adjustment based on Schneiders theory. Based on data processing, the results showed that there was a positive relationship between Friendship Quality and Academic Adjustments of 0.468. The results of this study indicate that Friendship Quality is related to the increase in Academic Adjustment for Faculty of Engineering class of 2015 UNISBA.

Keywords: Friendship Quality, Academic Adjustment, Faculty of Engineering

Abstrak. Masa kuliah di Fakultas Teknik Unisba diharapkan dapat diselesaikan dalam jangka waktu 4 tahun. Fakultas Teknik merupakan satu-satunya fakultas Teknik yang menerapkan KKNI dengan tetap memegang teguh nilai keislaman dalam proses pembelajarannya di Jawa Barat. Sistem penerapan KKNI ini diberlakukan pada angkatan 2015 di semester 2. Mahasiswa di perguruan tinggi, tidak luput dari adanya perubahan lingkungan sekitar. Tidak semua mahasiswa dapat membangun relasi persahabatan dengan baik, apalagi ketika memasuki lingkungan baru. Dengan adanya tugas kelompok pada hampir setiap mata kuliah, mereka terbiasa bahu membahu dalam mengerjakan tugas. Hal ini membuat mahasiswa menjadi lebih erat sehingga mereka memiliki keinginan ‘masuk bersama, keluarpun bersama’. Tujuan penelitian ini untuk mendapatkan data empirik mengenai hubungan antara Friendship Quality dengan Academic Adjustment pada Mahasiswa Fakultas Teknik angkatan 2015 UNISBA. Subjek penelitian yaitu 73 mahasiswa dengan menggunakan teknik sampling. Metode dalam penelitian ini adalah metode penelitian korelasional. Pengumpulan data menggunakan kuesioner mengenai Friendship Quality berdasarkan FQUA dan Academic Adjustment berdasarkan teori Schneiders. Berdasarkan pengolahan data, diperoleh hasil yaitu terdapat hubungan positif yang sedang antara Friendship Quality dengan Academic Adjustmentsebesar 0,468. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Friendship Quality berkaitan dengan meningkatnya Academic Adjustment pada mahasiswa Fakultas Teknik angkatan 2015 Universitas Islam Bandung.

Kata Kunci: Kualitas Persahabatan, Penyesuaian Akademik, Fakultas Teknik


Keywords


Kualitas Persahabatan, Penyesuaian Akademik, Fakultas Teknik

Full Text:

PDF

References


Berndt, T. J. (1982). the Features and effects of Friendship in Early Adolescence. Research for Child Development.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design. Thousand Oaks:Sage Publications. Experimental Child Psychology 88, 68-82.

Chaplin, J. (2001). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kumar, R. (n.d.). Research Methodology. London: Sage Publication.

Kusnaenik. (2006). Skripsi Fakultas psikologi dan Ilmu Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia. Hubungan Antara Penyesuaian Diri Dengan Stres Pada Mahasiswa Baru.

Margono. 2004. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta

Muba, W. (2009). Sumber-sumber Dukungan Sosial, http:/www.wordpress/Wangmuba.html. (Diakses 7 Januari 2018)

Salsabil, A. (2016). Hubungan antara kualitas persahabatan dengan penyesuaian akademik pada mahasiswa fakultas psikologi UNPAD angkatan 2014 dan 2015. abstrak.

Santrock, J. W. (2002). Life-span development: Perkembangan masa hidup edisi kelima. Jakarta: Erlangga.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence: Perkembangan remaja . Jakarta: Erlangga.

Santrock, John. (2012). Life Span Development perkembangan masa hidup edisi ketigabelas. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Sarafino, E. (2006. ). Health Psychology : Biopsychosocial Interactions Fifth edition . New York: John Wiley and sons. Inc.

Schneiders, A. (1964). Personal Adjustment and Mental Health . New York: Rinehart & Winston.

Senjaya, L. L. (2015). Studi Deskriptif mengenai Academic Adjustment pada mahasiswa psikologi semester dua Universitas X Bandung. Bandung: Universitas Kristen Maranatha (skripsi tidak dipublikasikan).

Sokolowska, J. (2009). Behavioral, cognitive, affective and motivational dimensions of academic

Wahyudi, Hedi. (2011). Studi Deskriptif Tentang Profil Kepribadian Berdasarkan Cattel’s Sixteen Personality Factors (16 Pf) Pada Atlet Olahraga Cabang Menembak Jawa Barat. Bandung: Schema (Journal of Psychological Research)

W.M. Bukowski, A. N. (1996). Closeness and Conflict in Adolescent Peer Relationship: Interdependence with Friends and Romantic Partners. (Eds). The Company They Keep, Friendship in Childhood and Adolescence. Cambridge University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.11285

Flag Counter    Â