Evaluasi Jalan Angkut dari Front Tambang Andesit ke Crusher II pada Penambangan Batu Andesit di PT Gunung Kecapi, Kabupaten Purwakarta, Provinsi Jawa Barat

Kurniawan Nur Pratomo, Dono Guntoro, Dudi Nasrudin Usman

Abstract


Abstract. For the achievement of the target production of Andesite of 45,000 tons/month, road transport contributes to smoothness in operation transport if the road geometry in accordance with the dimensions of transport tools used. Direct observation found in the field, Geometry graded road exceedingly narrow for the movement of a conveyance And jeopardize road users another. Based on the calculation of the american association of state highway and transportation officials ( aashto ) manual rural high way design 1973, minimum width of the road which can be passed well by truck Komatsu HD 180-D Is 10.5 a meter for straight road and 14 feet for the road bend. Calculation based on The American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) Manual on Rural High Way Design minimum width of 1973, road transport in order to pass well by Dump trucks Komatsu HD 180-D drift is 10.5 meters to 14 meters and go straight to the street corner. Superelevasi with a range of between 0,041 m / m until 0,091 m / m in order to able the truck get past the bend with the maximum speed. Based on the width the made , cross slope to be made is 21,877 cm against the side of the road to avoid  watery road. The materal ability in field be placed in the category of medium hard rock having capacity of 80,000 psf. With the capacity of material 80,000 psf, It can hold burden to distributed on the road surface as big as 12.320,64 psf. for supporting security and safety in road transport is made the stopping distance on a straight path i.e. 13.599 15.364 metres and to a stopping distance on the bend from 8 to 14 feet. For safety berm need to be made as high as 1.356 metres. Travel time dump truck Komatsu HD 180 - D not charged before road improvement is 390,501 seconds and After conducting a decrease in the slope of the road Then travel time dump truck is not charged is 341,139 seconds , faster  ± 49,362 seconds.

 

Abstrak. Untuk pencapaian target produksi Andesit sebesar 45.000 ton/bulan, jalan angkut memberikan kontribusi yang besar bagi kelancaran dalam operasi pengangkutan jika geometri jalan sesuai dengan dimensi alat angkut yang digunakan. Berdasarkan pengamatan langsung di lapangan, geometri jalan dinilai teramat sempit untuk pergerakan alat angkut dan dapat membahayakan bagi pengguna jalan yang lain. Berdasarkan perhitungan The American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO) Manual Rural High Way Design 1973, lebar minimum jalan angkut agar dapat dilalui dengan baik oleh Dump Truck Komatsu HD 180 - D yang melintas adalah 10,5 meter untuk jalan lurus dan 14  meter untuk jalan tikungan Kemiringan pada tikungan (Superelevasi) dengan kisaran antara 0,041 m/m sampai 0,091 m/m agar alat angkut bisa melewati tikungan dengan kecepatan maksimal. Berdasarkan lebar jalan yang dibuat, cross slope yang harus dibuat yaitu sebesar  21,877 cm terhadap sisi jalan agar badan jalan tidak digenangi oleh air. Daya dukung material yang ada dapat diklasifikasikan ke dalam kategori Medium hard rock yang memiliki daya dukung tanah  sebesar 80.000 psf. Dengan nilai daya dukung material sebesar 80.000 psf, maka dapat menahan beban yang didistribusikan pada permukaan jalan sebesar 12.320,64 psf. Untuk  pendukung keamanan dan keselamtan kerja pada jalan angkut maka dibuat jarak henti pada jalan lurus yaitu 13,599 sampai 15,364 meter dan untuk jarak henti pada tikungan 8 sampai 14 meter. Untuk tanggul pengaman (safety berm) perlu dibuat tingginya yaitu 1,356 meter. Waktu tempuh dump truck Komatsu HD 180 – D tidak bermuatan sebelum perbaikan adalah 390,501 detik dan setelah dilakukan penurunan kemiringan jalan angkut maka waktu tempuh dump truck tidak bermuatan adalah 341,139 detik, lebih cepat ± 49,362  detik.


Keywords


Road Transport Width, slope of Road Transport, and travel time

References


Anonim (a), American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO), 2001. A Policy On Geometric Design Of Highways And Streets. American Association of State Highway and Transportation Officials.

Anonim (b), Direktorat Jenderal Bina Marga, 1970. Peraturan Perencanaan Geometrik Jalan Raya no.13/1970. Badan Penerbit Pekerjaan Umum, Jakarta.

Kaufman, Walter W and Ault, James C, 1977. Design of Surface Mine Haulage Roads - A Manual. National Institute for Occupational Safety and Health.

Sukirman, Silvia. 1999. Dasar-Dasar Perencanaan Geometrik Jalan. Penerbit Nova, Bandung.

Suwandhi, Awang, 2004. Perencanaan Jalan Tambang. Diklat Perencanaan Tambang Terbuka, Unisba.

Tannant, Dwayne D dan Regensburg, Bruce, 2001. Guidelines For Mine Haul Road Design. School of Mining and Petroleum Engineering Department of Civil and Environmental Engineering University of Alberta.

Projosumarto, Partanto. 1993. Jalan Angkut Tambang. Direktorat Jendral Pertambangan Umum Pusat Pengembangan Tenaga Pertambangan, Bandung




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/pertambangan.v0i0.4795

Flag Counter