Analisis Pengelolaan Pembelajaran Sains Dalam Mengembangkan Aspek Kognitif Anak Kelompok B di Tk Telkom Dayeuhkolot Bandung
Abstract
Abstract. The purpose of this study is to provide an overview of the management of science learning in developing cognitive aspects of group B children in TK Telkom Dayeuhkolot Bandung which include planning, implementation, assessment, supporting factors and inhibiting factors for science learning. The method in this study uses descriptive analytical research methods to describe the management of science learning in developing cognitive aspects of group B children in accordance with what happened in TK Telkom Dayeuhkolot Bandung. Principals and teachers are the subjects of this study. Observation, interview and documentation study are techniques in collecting data from this research. The results of data collection were analyzed descriptively and analytically. The results of the study illustrate that management related to planning, implementation, assessment, supporting factors and inhibiting factors for science learning in developing cognitive aspects of group B children at TK Telkom Dayeuhkolot Bandung refers to the 2013 Curriculum and is sourced from the Mahmud Model teaching materials from the Ministry of Education and Culture PP-PAUDNI REGIONAL 1 Bandung . Science learning planning includes science activity planning programs in early childhood, preparation of science learning tools and materials in early childhood. The implementation of group B science learning at TK Telkom Dayeuhkolot starts from steps to organize the playing environment, opening, transition, core and closing activities. Assessment of science learning is carried out in accordance with the assessment indicators carried out by collecting observational data. The supporting factors for science learning consist of internal and external factors, while the inhibiting factor for science learning is the difficulty of adjusting science learning according to the theme.
Keywords: Management of science learning, Cognitive Aspects, Kindergarten.
Abstrak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memberikan gambaran terhadap pengelolaan pembelajaran sains dalam mengembangkan aspek kognitif anak kelompok B di TK Telkom Dayeuhkolot Bandung yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, penilaian, faktor pendukung dan faktor penghambat pembelajaran sains. Metode dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian  deskriptif analitik untuk menggambarkan tentang pengelolaan pembelajaran sains dalam mengembangkan aspek kognitif anak kelompok B sesuai dengan apa yang terjadi di TK Telkom Dayeuhkolot Bandung. Kepala sekolah dan guru merupakan subjek dari penelitian ini. Observasi, wawancara dan studi dokumentasi adalah teknik dalam pengumpulan data dari penelitian ini. Hasil dari pengumpulan data dianalisis secara deskriptif analitik. Hasil penelitian menggambarkan bahwa pengelolaan terkait perencanaan, pelaksanaan, penilaian, faktor pendukung dan faktor penghambat pembelajaran sains dalam mengembangkan aspek kognitif anak kelompok B di TK Telkom Dayeuhkolot Bandung mengacu pada Kurikulum 2013 dan bersumber pada bahan ajar Model Mahmud dari Kemdikbud PP- PAUDNI REGIONAL 1 Bandung. Perencanaan pembelajaran sains meliputi program perencanaan kegiatan sains pada anak usia dini, persiapan alat dan bahan pembelajaran sains pada anak usia dini. Pelaksanaan pembelajaran sains kelompok B di TK Telkom Dayeuhkolot dimulai dari langkah menata lingkungan main, pembukaan, transisi, kegiatan inti dan penutup. Penilaian pembelajaran sains dilakukan sesuai dengan indikator penilaian yang dilakukan dengan cara mengumpulkan data hasil observasi. Faktor pendukung pembelajaran sains terdiri dari faktor internal dan eksternal sedangkan faktor penghambat pembelajaran sains yaitu sulitnnya menyesuaikan pembelajaran sains yang sesuai dengan tema.
Kata kunci : Pengelolaan pembelajaran sains, Aspek Kognitif, Taman Kanak- Kanak.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bafadal, Ibrahim. (2012). Dasar- dasar Manajemen dan Supervisi Taman Kanak- kanak. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Budiningsih, Asri. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang- Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20.
Direktorat Jenderal PAUD. (2015). Penilaian Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta.
Ekadharma,dkk. (2014). Model Mahmud (Menyenangkan, Hangat, dan Mudah) Pada Pembelajaran Sains Bagi Anak Usia 4- 6 Tahun di PAUD. Bandung.
Masnipal. (2018). Menjadi Guru PAUD Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mursid. (2015. Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurani, Yuliani. (2011). Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.
Papalia, dkk. (2013). Human Development. Jakarta: Salemba Humanika.
Rahminawati, Nan. (2015). Manajemen Pendidikan Sekolah. Bandung: Fakultas Tarbiyah dan Kguruan Universitas Islam Bandung.
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.24065
   Â