Implikasi Pendidikan dari Hadits Abu Dawud Nomor 4875 tentang Upaya Guru dalam Mengajarkan Akhlak kepada Siswa untuk Tidak Melakukan Ghibah

Monica Laura Puspitasari, Nan Rahminawati, Imam Pamungkas

Abstract


Abstract. This researcher aims to (1) collect the opinions of the narrators of the hadith of Abu Dawud number 4875 (2) find the essence of the hadith narrated by Abu Dawud number 4875 about the teacher's efforts in educating students' morals so that they can stay away from backbiting (3) collect the opinions of experts about the efforts of teachers in educating students' morals to stay away from backbiting based on the hadith narrated by Abu Dawud number 4875 (4) formulate the educational implications of the hadith of Abu Dawud number 4875 about the teacher's efforts in educating students' morals to stay away from backbiting. (5) the approach used by the researcher in this study was qualitative with the muqarin method and the takhrij method. (6) the essence of the hadith narrated by Abu Dawud number 4875 regarding the teacher's efforts in educating students' morals to stay away from backbiting. (7) the educational implications of the hadith narrated by Abu Dawud number 4875 regarding the teacher's efforts in educating students' morals to stay away from backbiting. a. It is not permissible for a person to speak ill of another person even though the evil is true. b. Backbiting is still forbidden even if it is only done a little. c. Backbiting can cause damage to people and the environment. d. A Muslim must try to protect and cover the disgrace or shortcomings of his brother. e. Every Muslim is obliged to maintain self-respect and the honor of other Muslims. 7) the educational implications of the hadith narrated by Abu Dawud number 4875 regarding the teacher’s efforts in educating students’ morals to stay away from backbiting are the following methods: a. set an example. b. provide encouragement to students. c. give advice. d. Exercise. e. through mentoring. f. as an innovator. g. as a researcher for students. h. creativity booster. i. story teller. and J. as an actor.

Keywords: Gossip, Book of Riyadhus Shalihin, Syarah Hadith from Imam An-Nawawi.

Abstrak. Peneliti ini bertujuan untuk (1) mengumpulkan pendapat para perawi hadits Abu Dawud nomor 4875 (2) menemukan intisari hadits yang diriwayatkan oleh Abu Dawud nomor 4875 tentang upaya guru dalam mendidik akhlak siswa agar dapat bertahan jauh dari ghibah (3) mengumpulkan pendapat para ahli tentang upaya guru dalam mendidik akhlak siswa untuk menjauhi ghibah berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh abu dawud nomor 4875 (4) merumuskan implikasi pendidikan dari hadits nomor abu dawud 4875 tentang upaya guru dalam mendidik akhlak siswa agar menjauhi fitnah. (5) pendekatan yang digunakan peneliti dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan metode muqarin dan metode takhrij. (6) hakikat hadits yang diriwayatkan oleh Abu Dawud nomor 4875 tentang upaya guru dalam mendidik akhlak siswa agar menjauhi ghibah. (7) Implikasi pendidikan hadits riwayat Abu Dawud nomor 4875 tentang upaya guru dalam mendidik akhlak siswa agar menjauhi ghibah. Sebuah. Tidak halal bagi seseorang untuk menjelek-jelekkan orang lain meskipun keburukan itu benar adanya. B. Ghibah tetap diharamkan meski hanya dilakukan sedikit. C. Ghibah dapat menyebabkan kerusakan pada manusia dan lingkungan. D. Seorang muslim harus berusaha melindungi dan menutupi aib atau kekurangan saudaranya. e. Setiap muslim wajib menjaga kehormatan diri dan kehormatan muslim lainnya. 7) Implikasi pendidikan dari hadits riwayat Abu Dawud nomor 4875 tentang upaya guru dalam mendidik akhlak siswa agar menjauhi ghibah adalah dengan cara sebagai berikut: a. berikan contoh. B. memberikan semangat kepada siswa. C. memberikan nasihat. D. Olahraga. e. melalui pendampingan. F. sebagai seorang inovator. G. sebagai peneliti bagi mahasiswa. H. penambah kreativitas. Saya. pendongeng. dan J. sebagai aktor.

Kata Kunci: Gosip, Kitab Riyadhus Shalihin, Syarah Hadits Imam An-Nawawi.


Keywords


Gosip, Kitab Riyadhus Shalihin, Syarah Hadits Imam An-Nawawi.

Full Text:

PDF

References


Suwendra Wayan. (2018). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF ILMU SOSIAL, PENDIDIKAN, DAN KEAGAMAAN, Nia Cakra Publishing House. 3




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30841