Pengaruh Persepsi Peserta Didik tentang Mata Pelajaran PAI terhadap Minat Belajar PAI di SMAN 11 Kabupaten Tangerang

Neneng Nurjanah, Helmi Aziz, Huriah Rachmah

Abstract


Abstract. The purpose of this research was to describe students' perceptions of Islamic Religious Education subjects, interest in learning Islamic Religious Education, and the significance of the influence of students' perceptions of Islamic Religious Education subjects on interest in learning Islamic Religious Education at State High School 11 Tangerang district. This research uses a quantitative approach with a survey method. The population is all students of State High School 11 Tangerang district, totaling 1604 students. Using a simple random sampling technique with a sample of 320 students. Collecting data in this study using a questionnaire, observation, and documentation Data analysis using T-test and the large percentage of influence using the coefficient of determination Adjusted R Square. The results of this research indicate that: 1) students' perceptions of Islamic Religious Education subjects are in the positive category with a percentage of 72%. 2) interest in learning Islamic Religious Education is in the high category with a percentage of 58%. 3) there is a significant influence between students' perceptions of Islamic Religious Education subjects on interest in learning Islamic Religious Education as evidenced by the t count > t table (13.104 > 2.265) and Sig < 0.05 (0.000 < 0.05). The coefficient of determination of Adjusted R square is 56% so that students' perceptions of Islamic Religious Education subjects have an influence of 56% on interest in learning Islamic Religious Education and the remaining 44% is explained by other factors not included in the research.

Keywords: Perception, Interest in Learning, Islamic Religious Education.

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan persepsi peserta didik tentang mata pelajaran Pendidikan Agama Islam, minat belajar Pendidikan Agama Islam, dan signifikansi pengaruh persepsi peserta didik tentang mata pelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap minat belajar Pendidikan Agama Islam di SMAN 11 Kabupaten Tangerang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survey. Populasinya adalah seluruh peserta didik SMAN 11 Kabupaten Tangerang yang berjumlah 1604 peserta didik. Menggunakan teknik simple random sampling dengan sampel sebanyak 320 peserta didik. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket, observasi, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan uji-T dan persentase besar pengaruh menggunakan koefisien determinasi Adjusted R Square. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) persepsi peserta didik tentang mata pelajaran Pendidikan Agama Islam berada pada kategori positif dengan persentase 72%. 2) minat belajar Pendidikan Agama Islam berada pada kategori tinggi dengan persentase 58%. 3) terdapat pengaruh yang signifikan antara persepsi peserta didik tentang mata pelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap minat belajar Pendidikan Agama Islam dibuktikan dari nilai t hitung > t tabel (13,104 > 2,265) dan Sig < 0,05 (0,000 < 0,05). Besar pengaruh koefisien determinasi Adjusted R square 56% sehingga persepsi peserta didik tentang mata pelajaran Pendidikan Agama Islam memiliki pengaruh sebesar 56% terhadap minat belajar Pendidikan Agama Islam dan 44% sisanya dijelaskan oleh faktor lain yang tidak dimasukkan ke dalam penelitian.

Kata Kunci: Persepsi, Minat Belajar, Pendidikan Agama Islam.


Keywords


Persepsi, Minat Belajar, Pendidikan Agama Islam.

Full Text:

PDF

References


Djaali. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Erhamwilda. (2016). Psikologi Belajar Islami. Bandung: PG-PAUD Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Unisba.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Nurdin, M. (2016) Pengembangan Model-Model Pembelajaran Alternatif bagi Pendidikan Islam (Suatu Alternatif Solusi Permasalahan Pembelajaran Agama Islam) | Timun Ijo Gakuzen. Available at: https://timunijo.wordpress.com/2011/07/18/pengembangan-model-model-pembelajaran-alternatif-bagi-pendidikan-islam-suatu-alternatif-solusi-permasalahan-pembelajaran-agama-islam/ (Accessed: 22 January 2021).

Nasution, S. (2020) ‘Strategi Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SDN 147 Palembang’, Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 7(2), pp. 215–226. doi: 10.24952/di.v7i2.2241.

Nurhayati, N. (2014) ‘Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam di Sma Negeri 1 Belawa Kab. Wajo (Perspektif Teori ARCS)’, Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(2), pp. 272–280. doi: 10.24252/lp.2014v17n2a9.

Sarwono, J. (2012). Metode Riset Skripsi Pendekatan Kuantitatif: Menggunakan Prosedur SPSS. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Sofiana, F. (2017) ‘Persepsi Siswa Tentang Pentingnya Pendidikan Agama Islam Terhadap Minat Belajar PAI’, Skripsi.

Walgito, B. (2010). Pegantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30660